Vijver - waterdruk in filtervat

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 17

Vijver - waterdruk in filtervat

Hallo iedereen,

Graag had ik jullie hulp bij mijn volgende probleem.

Ik ben mijn vijver aan het maken en ga hierbij mijn eigen meerkamerfilter bouwen van 220 liter tonnen. Normaal worden deze filters gelijk met het waterniveau van de vijver geplaats en zijn de filters vanboven open. Ik wil mijn filter in mijn kelder plaatsen en bijgevolg staat deze onder het waterniveau van de vijver. Voor ik echter begin ben ik toch eens nieuwsgierig wat de druk in mijn vaten zou zijn zodat ik hiermee rekening kan houden.

Over de vijver zelf:

Mijn vijver is een ingegraven kunststof regenton van een goeie 10 000 liter. Deze wordt met zo'n 8 000 liter gevuld. Op de bodem van de ton is een afvoer voorzien (50mm doorsnede) die naar mijn eerste filtervat loopt (4 vaten in totaal). Dit vat is een blauwe kunststof ton van 220 liter. De vier vaten worden onderling verbonden met leidingen van 50 mm doorsnede. In het laatste vat wordt tenslotte de pomp geplaatst die het water vanuit het laatste vat terug naar de vijver pompt.

info filter vat:

Inhoud: 220 liter

Materiaal: HDPE

Hoogte: 980,00 mm

Breedte:Ø 590,00 mm

Halsmaat: Ø 460,00 mm

Hier nog even een schematische voorstelling van mijn hele opstelling

Afbeelding

Wat mijn vragen nu ongeveer zijn:

> Hoeveel druk zal er ongeveer op de vaten komen te staan indien er 8000 liter water in de vijver staat?

> Wat is het debiet van de afvoer (50 mm doorsnede) indien we de afvoer helemaal openzetten en de vijver laten leeglopen. Hoeveel liter water per uur zou er dan uit de leiding lopen.

Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen want ik zou echt geen idee hebben hoe ik hieraan moet beginnen.

Alvast bedankt

Berichten: 2.746

Re: Vijver - waterdruk in filtervat

> Hoeveel druk zal er ongeveer op de vaten komen te staan indien er 8000 liter water in de vijver staat?
Zoek eens op Hydrostatische paradox ;)

Enkel die 2 meter speelt een rol (als je de stromingsdruk buiten beschouwing laat)
> Wat is het debiet van de afvoer (50 mm doorsnede) indien we de afvoer helemaal openzetten en de vijver laten leeglopen. Hoeveel liter water per uur zou er dan uit de leiding lopen.
Dat is perfect uit te halen uit je gegevens, maar kost wat meer tijd en wil dan ik heb.

Reageer