kan je in een zwart gat vallen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

kan je in een zwart gat vallen

kan je in een zwart gat vallen is mijn vraag omdat je hier rekening me moet houden

hoe groter de zwaarte kracht hoe langzamer de tijd relatief gaat

en hoe sneller je gaat hoe langzamer de tijd relatief gaat

als je dit bij el kaar op teld zou het voor een buiten staander er net uit zien als of de geene niet er in valt

maar voor de gene die er invalt zou het er normaal uit zien

ik vind dit een heeel vreemd verschijnsel kan dit?

ik weet dat je de gene die er invalt niet kunt zien als je een buiten staander bent omdat het zwartegat het licht op zuigt. :shock:

Berichten: 510

Re: kan je in een zwart gat vallen


Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: kan je in een zwart gat vallen

Vanuit de aarde die met een telescoop kijkt naar iemand die in een zwart gat valt, zie je dat het persoon steeds langzamer valt totdat bijna gestopt is gevallen. (het duurt ook oneindig lang voordat hij echt stil staat). Vanuit het perspectief van het persoon wat erin valt (als hij nog zou leven uiteraard, big if.) ziet hij met zijn telescoopje dat de aarde steeds sneller om haar as draait en om de zon draait, en uiteindelijk bijna oneindig snel de tijd daar voorbij gaat. Hij zal uiteindelijk het einde van het heelal zien. IIg de zon supenova zien gaan en tot een dwerg wederkeren.

Dus voor de aarde lijkt het alsof hij stil staat, en vanuit diegene alsof alles steeds sneller gaat. Let wel hij is waarschijnlijk uitelkaar getrokken. Men kan degene nog wel zien omdat hij zoals je zei nooit opgeslokt zal worden in het gat, dus licht ontsnapt wel nog. Echter het zal ernstig verkleurd zijn door roodverschuivingen (waarschijnlijk dik voorbij IR zodat je het niet meer ziet).
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: kan je in een zwart gat vallen

maar dan zit je met het probleem als dat klopt. kan een zwart gat groeien?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: kan je in een zwart gat vallen

Dat is een hele goede vraag. Ik denk dat misschien zelfs wel een vettere vraag is: Zijn er al volledig gevormde zwarte gaten te vinden? Vlak voordat een zwart gat helemaal een zwart gat is, gaat de tijd al zo langzaam dat het steeds voorkomt dat het uberhaupt gevormd wordt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: kan je in een zwart gat vallen

Je moet wel goed in de gaten houden dat het tijdsverloop relatief is.

(dus afhankelijk van de waarnemer)

Voor een waarnemer "van buitenaf" duurt het "oneindig lang" voordat een deeltje in het zwarte-gat wordt "opgenomen" voor het deeltje zelf niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: kan je in een zwart gat vallen

Nee, dat klopt. Vanuit het perspectief van het zwart gat, ben ik nu in een oogwenk 80, dood en begraven.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: kan je in een zwart gat vallen

ik was weer een heel nieuwsgierig en von deze city heel interesant

http://www.astronomycafe.net/qadir/abholes.html

Reageer