Doelstelling formuleren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 29

Doelstelling formuleren

Goedemorgen allemaal,

Ik ben al geringe tijd aan het kijken op de website. Ik heb mezelf nu over de streep getrokken om me in te schrijven omdat ik een probleem heb met een berekening. Ik ben echter van plan om aktief deel te blijven nemen aan het interssante forum. Waarschijnlijk zal dit meer in de richting zijn van de natuurkunde kant, maar het probleem waar ik mee kamp is wiskundig.

Het heeft betrekking op een doelstelling die het bedrijf wil formuleren. Hierbij wordt er gekeken naar de totale uitstoot van het bedrijf in Kilotonnen (CO2-equivalenten). Dit is op dit moment 60. De doelstelling is geformuleerd als; we willen in 2020 een reductie hebben van 50 % (dus 30 kton uitstoot in 2020) ten opzichte van het referentiejaar 2008.

Tot zover is het vrij makkelijk om een doelstelling te formuleren (ik wil dat er een getal uitrolt: dus in het geval hierboven 30 kton). Er zijn echter twee dingen die invloed gaan hebben:

Er vindt een zogenaamde autonome reductie plaats. Deze autonome reductie is een soort 'gratis' reductie waarbij de doelstelling zal moeten worden aangepast. Elk jaar vindt die plaats. Die gegevens zijn voorhanden. Maar moeten nog geimplementeerd worden in de formule. Hoe dat precies moet is een probleem.

Bij het tweede probleem zijn de gegevens nog niet voorhanden. Feit is dat er in een bepaald jaar opeens een vermindering of vermeerdering van het totaal kan plaatsvinden. Dit door aanschaf/verkoop van nieuwe dingen. Dus in bijvoorbeeld 2010 wordt er iets verkocht waardoor de waarde in dat jaar niet op de simpele en rechte lijn loopt die daarvoor aanwezig was. De lijn krijgt dus een ander startpunt in 2010. De doelstelling moet ook worden bijgesteld (50% blijft, maar waar willen we op uitkomen?). Maar naar wat? En hoe valt dat te berekenen?

Even een voorbeeld. Start, 2008 is 60 kton uitstoot. Reductie is 50% in 2020 (dus 30kton) moeten we halen. In 2012 wordt er iets aangekocht waardoor mijn uitstoot omhoog gaat. De reductiedoelstelling blijft echter nog 50%. Maar het doel (de eindwaarde) gaat daarmee ook omhoog. Maar hoeveel? Daarnaast moet de autonome afbraak worden meegenomen.

Ik snap dat dit een groot probleem is maar zou graag wat hints willen ontvangen.

MvG,

EcRider

Berichten: 14

Re: Doelstelling formuleren

Vraagje.

Aan het eind van je betoog schrijf je :

"Maar het doel (de eindwaarde) gaat daarmee ook omhoog. Maar hoeveel?

Daarnaast moet de autonome afbraak worden meegenomen."

Bedoel je daarmee dat het einddoel niet meer ligt op 30 kTon in 2020?

In dat geval begrijp ik niet hoe de eindwaarde bepaalt wordt.

Maar de centrale vraag die na het lezen van dit verhaal bij me opkomt, is

waar je uiteindelijk (wiskundig) naar toe wilt.

Wanneer je de doelstellingen niet haalt op basis van de autonome reducties,

dient er actie ondernomen te worden op de doelstellingen wel te halen.

Wil je bijvoorbeeld uiteindelijk naar een wiskundig model toe waarin je kunt bepalen

hoeveel van welke maatregelen je zult moeten nemen om de doelstellingen

te bereiken?

Reageer