Oplossnelheid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Oplossnelheid

Hallo mensen,

Ik heb een proefje op school gedaan waar we zeep oplosten in water.

We lieten punaises (ofzoiets) drijven op water. De puanises zonken niet ondanks dat de dichtheid groter is. Dit is te verklaren door de wateroppervlaktespanning van de het water en de waterstofbruggen.

Toen we er zeep in gooiden, slechts 1 druppel in 10 liter water, zonken alle punaises bijna gelijkertijd.

Nu is mijn vraag, hoe snel verspreid de zeep zich in het water? Het moet ongelovelijk snel gaan.

Is er een formule voor om dat te berekenen of is er een vaste snelheid?

Ik hoop dat iemand het weet.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Oplossnelheid

De verspreiding van een druppel vloeibare zeep in een emmer water is in feite diffusie en wordt bepaald door de diffussiesnelheid van de desbetreffende zeepmolekulen in het water (wet van Fick).

Ik denk dat je die zeepdruppel op het wateroppervlak hebt laten vallen waardoor een deel daarvan zich snel over het wateroppervlak verspreid heeft en daardoor meteen de oppervlaktespanning verlaagd heeft.

Als je die zeepdruppel op de bodem van de emmer zou brengen zonder dat deze voordien in contact met het water komt zal het veel langer duren voordat er voldoende zeepmolekulen het wateroppervlak bereiken om de oppervlaktespanning te verpesten zodat de punaise zinkt.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer