Potentiele energie atomen en moleculen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 49

Potentiele energie atomen en moleculen

Hallo,

Kan iemand mij helpen. Ik heb 2 vragen.

1.In mijn boek van de universiteit staat dat de potentiele energie tussen moleculen afneemt als de afstand toeneemt.

In het boek van de middelbare school staat dat als de potentiele energie toeneemt als de afstand tussen de moleculen groter wordt.(dus bijvoorbeeld van vaste stof naar vloeibaar)

Dit is een beetje tegenstrijdig....kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?

2.Zit er nog een verschil in de potentiele energie van atomen en potentiele energie van moleculen?

Alvast heel erg bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Potentiele energie atomen en moleculen

Dit onderwerp is verplaatst naar het algemene natuurkundeforum.

De potentiële energie tussen de moleculen hangt niet enkel af van hun afstand, maar ook van hun orientatie. Als ze goed georienteerd zijn, dan is de kracht aantrekkend (en de potentiele energie stijgt), als ze slecht georienteerd zijn is deze afstotend (en de potentiele energie daalt). Een uitspraak die alleszin correct is, is: de absolute waarde van de potentiele energie neemt af als de afstand tussen de moleculen groter wordt. Je kan zeggen dat in een vaste stof en in een vloeistof de interactie aantrekkend is, en de potentiele energie stijgend. Maar in een gas heb je geen idee over de orientatie, en kan je dus enkel over de absolute waarden een uitspraak doen.

Berichten: 12.262

Re: Potentiele energie atomen en moleculen

Een uitspraak die alleszin correct is, is: de absolute waarde van de potentiele energie neemt af als de afstand tussen de moleculen groter wordt.
Dat is een kwestie van hoe je dingen noemt, maar ik zou toch stellen dat de potentiele energie toeneemt met afstand. We doen dat namelijk analoog met zwaartekracht: van iets dat hoog boven de grond ligt stellen we dat de potentiele energie groot is (met gevolg dat dingen harder landen naarmate ze verder vielen).

Bij bijv 2 dipool moleculen in de juiste orientatie kun je dan ook redeneren dat naarmate ze verder uit elkaar zijn, de energie die vrijkomt bij het naar elkaar toe gaan groter is. Zou je 2 zulke moleculen in een vaccuum los laten, dan klappen ze harder op elkaar naarmate de beginafstand ertussen groter is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Potentiele energie atomen en moleculen

Beschouw 2 elektrische dipolen, met tegengesteld dipoolmoment. Dan neemt hun potentiele energie af naarmate ze verder van mekaar verwijderd zijn. De uitspraak die altijd correct is, is dat de absolute waarde van de potentiele energie afneemt naarmate ze verder van elkaar verwijderd zijn (V=0 op oneindig kiezen). Uiteraard, bij een aantrekkende kracht betekent dit dat de potentiele energie toeneemt.

Laat ik het maar zo formuleren dat er niet getwijfeld kan worden aan wat ik bedoel. In het geval van moleculen is de toestand van het systeem niet gespecifieerd door de posities van de moleculen, maar is ook de orientatie van de moleculen een coördinaat. Stel, er wordt gevraagd: onder vaste orientatie van de moleculen, neemt de potentiele energie van het systeem toe naarmate de moleculen verder van mekaar verwijderd zijn. Het antwoord is: neen, enkel voor bepaalde orientaties, en afhankelijk van de richting waarin de moleculen wegbewegen, neemt de potentiele energie toe.

Berichten: 12.262

Re: Potentiele energie atomen en moleculen

Beschouw 2 elektrische dipolen, met tegengesteld dipoolmoment. Dan neemt hun potentiele energie af naarmate ze verder van mekaar verwijderd zijn. De uitspraak die altijd correct is, is dat de absolute waarde van de potentiele energie afneemt naarmate ze verder van elkaar verwijderd zijn (V=0 op oneindig kiezen). Uiteraard, bij een aantrekkende kracht betekent dit dat de potentiele energie toeneemt.


V=0 op oneindig kiezen... maakt het inderdaad correct. Als je het nulpunt neemt als 'tegen elkaar aan' dan ligt het net anders, dus wel belangrijk om dat er duidelijk bij te vermelden.
Victory through technology

Berichten: 49

Re: Potentiele energie atomen en moleculen

ok thnx, dan snap ik het!

Reageer