Warmtecapaciteit, warmtegeleiding.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Warmtecapaciteit, warmtegeleiding.

Halo,

ik heb overal gezocht maar kon het antwoord op mn vraag niet vinden.

Water heeft een grotere warmtecapaciteit dan lucht, dus warmt het trager op en koelt het trager af dan Lucht.

Maar wat mij verbaasd, is dat beide slechte warmtegeleiders zijn, en dat bij lucht omdat het een gas is de warmte geleiding ( als je het bijvoorbeeld opwarmt) veel trager gebeurt dan bij water, en lucht dus eigenlijk trager moet afkoelen en opwarmen dan water, Maar zoals ik al zei( Vet : water koelt en warmt trager op dan lucht, wegens zn grote warmtecapaciteit.)

Dat kan toch niet waar zijn, want enerzijds heb je dat water trager afkoelt en opwarmt dan lucht, en anderzijds heb je lucht die trager opwarmt en afkoelt dan water.

Er klopt dus iets niet, maar ik weet het in ieder geval niet.

Bedankt ;)

Groeten, Michiel Willaert.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmtecapaciteit, warmtegeleiding.

De soortelijke warmte van water (4,19 kJ/kg.K) is hoger dan lucht (1 kJ/kg.K) dus warmt 1 kg water langzamer op dan 1 kg lucht als je beiden zou opwarmen met bijvoorbeeld een elektrisch element met een vermogen van (bijvoorbeeld) 100 Watt.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Warmtecapaciteit, warmtegeleiding.

Bedankt, maar lucht is toch een gas, dat betekent dat de deeltjes verder van elkaar liggen verspreid dan van water, dus betekent dat dat lucht warmte slechter geleid dan water, want bij water zitten de deeltjes dichter !!, Dus is het toch ook zo dat als lucht slechter warmte geleid, dat het dan ook trager opwarmt dan water!

Dat is wat ik niet kan snappen!?

Hoe kan dat?

Bedankt ;)

Berichten: 2.746

Re: Warmtecapaciteit, warmtegeleiding.

De warmtecapaciteit heeft niets te maken met de snelheid van opwarmen, enkel met de hoeveelheid opgenomen energie (warmte). Als je naar snelheden wil gaan kijken, ben je geïnteresseerd in conductie- en convectiecoefficienten.

Er lijkt me intuïtief niets verkeerd met enerzijds een slechte warmtegeleiding en anderzijds een grote warmtecapaciteit voor eenzelfde stof.

Reageer