Drinkbaar gedistilleerd water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Drinkbaar gedistilleerd water

Zijn er kwalijke gevolgen voor mijn gezondheid als ik vanaf nu enkel gedistilleerd water begin te drinken?

Mineralen inname kan ik op peil houden met een gevarieerde voeding, toch?

Berichten: 12.262

Re: Drinkbaar gedistilleerd water

Dat demiwater drinken gevaarlijk zou zijn is een fabel... de hoeveelheid mineralen in kraanwater is zondanig laag dat het bijv voor osmose geen significant verschil maakt. In die zin zou je het zonder gevolg overleven als je al je kraanwatergebruik zou vervangen voor demiwater.

Zou je slechts water drinken en er verder geen zouten bij innemen is dat wel gevaarlijk, maar dat geldt net zo hard voor kraan of slootwater.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Drinkbaar gedistilleerd water

Mag ik vragen wat de reden is dat je demi water wil gaan drinken?

Ik kan me herinneren dat hier eerder een discussie over is geweest op WFS en daar staan rekenvoorbeelden bij. Zoek dat even na zou ik zeggen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Drinkbaar gedistilleerd water

Ik heb geloof ik ook aan die discussie meegedaan, en daar heb ik gezegd dat het m.i. niet schadelijk voor de volksgezondheid zou zijn. Echter, via via ben ik een link op internet tegengekomen van de WHO, waarin staat dat het langdurig drinken van deminwater slecht is voor de volksgezondheid. Het tekort aan calcium en magnesium kun je zelfs niet met mineraalrijke voeding aanvullen. Je zult het toch echt met kraantjeswater moeten doen.

Rapport (PDF): http://www.who.int/water_sanitation_health...mineralized.pdf
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 597

Re: Drinkbaar gedistilleerd water

Raspoetin schreef:Het tekort aan calcium en magnesium kun je zelfs niet met mineraalrijke voeding aanvullen. Je zult het toch echt met kraantjeswater moeten doen.

Rapport (PDF): http://www.who.int/water_sanitation_health...mineralized.pdf
Dus dagelijks enkele glaasjes melk drinken zal niet helpen voor je calciumpeil?

Dus dan zou er meer calcium zitten in gemineraliseerd water dan in melk ...
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Drinkbaar gedistilleerd water

Nee, maar de calcium in water is niet gebonden aan iets. De hoeveelheid calcium in melk zal best hoger liggen, maar is chemisch gebonden. Het lichaam kan die niet makkelijk vrijmaken voor opname.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 12.262

Re: Drinkbaar gedistilleerd water

Tja, het is natuurlijk een beetje onzinnig om calcium of magensium te willen halen uit het drinken van kraanwater. De aanbevolen hoeveelheden zijn resp ca 1000 en 300 mg per dag.

Hoeveel er precies in kraanwater zit hangt ervan af waar je het uit de kraan drinkt, maar 100 mg/l voor calcium is een heel reeele waarde. Je zou er dagelijks 5 liter van moeten innemen om de helft van je calciumbehoefte te voorzien, lijkt me kolder. Voor magnesium gelden soortgelijke verhoudingen.

Het zou natuurijk toevallig kunnen dat je net door de kritische grens van wel of geen deficientie gaat als je demiwater gaat drinken ipv kraanwater, maar het is allemaal erg unlikely.
Victory through technology

Reageer