kleine watersalamander

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 740

kleine watersalamander

Hey ik ben gelukkig want de kleine watersalamander is eindelijk opgedoken in m'n vijver. Ik vroeg me nu af of deze soort te houden is in een aquarium/terrarium.

zijn wel extreem mooie beestjes :shock:

Afbeelding

eerste liefdes kus

Afbeelding mannetje

Afbeelding

vrouwtje

laatste 2 foto's van de universiteit van Kortrijk wel leuk.

http://www.kulak.ac.be/facult/wet/biologie...kulakbiocampus/
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: kleine watersalamander

De Kleine watersalamander of Gewone salamander is de meest voorkomende salamander van Nederland. Ook in België is de soort zeer algemeen (mogelijk met uitzondering van de Ardennen). Men kan de soort in allerlei biotopen aantreffen. Aan het voortplantings-, zomer- en winterbiotoop worden geen speciale eisen gesteld. Onbeschaduwd water met veel en gevarieerde vegetatie kan echter als optimaal worden beschouwd. Verder heeft deze soort een voorkeur voor voedselrijk water. Het is een typische laaglandsoort die dan ook vooral in de lage delen van ons land algemeen is. De Kleine watersalamander is nog steeds een algemeen voorkomende soort, hoewel de soort ten opzichte van enkele decennia geleden sterk achteruit is gegaan.

greetz

Re: kleine watersalamander

Hoi XP,

Het is in zekere zin wel mogelijk de kleine watersalamander in een terrarium, niet in een aquarium (na de paartijd gaat het dier het land op) te houden. Ik raad dit echter niet aan omdat de actieradius van deze salamander toch vrij groot kan zijn en ik er de voorkeur aan geef ze hun eigen weg te laten zoeken. Daarbij komt nog dat alle salamandersoorten in Nederland beschermd zijn, hetgeen wil zeggen dat je ze niet in gevangenschap mag houden.

Ik zou zeggen, geniet van de dieren als je ze in je tuin en je vijver tegenkomt, kijk er naaren laat ze zo veel mogelijk met rust.

En Yorik, als je citeert, is het wel zo netjes de bron van je citaat ( http://www.natuur.org/soortinf/klwaters.html ) te vermelden!

Re: kleine watersalamander

Hoi, ze zijn dan wel beschermd maar er is veel onzin over de beestjes.. Ik heb zelf 12 volwassen kleine watersalamanders in een bak met een eiland. Ze zijn opgegroied in de vijver maar aangezien we die weggedaan hebben zitten ze al 5 jaar binnen. Ze hebben het erg naar hun zin en zijn heel gezond. Ze leggen ieder jaar erg veel eieren (300 a 400 per vrouwtjes) dus ieder jaar zet ik in de natuur weer heeeeeeel veel nieuw beestjes uit alsze uiteraard groot genoeg zijn.. Er wordt vaak gezegd dat ze nooit boven de 18 graden mogen komen.. Ze staan bij mij tussen de 22 en 28 graden en voelen zich prima.. onzin dat ze dood gaan boven de 20 graden.. De larven kunnen hogere temperaturen hebben maar pas op voor temperatuurs schommelingen. Als het water in de kweekbakken te warm is en je zou er koud water bij doen (al is het maar heeel weinig) dan krimpen de diertjes eventjes ineen waardoor alle lucht in hun tere lijfje in elkaar geperst wordt. gevolg.. lucht tussen de huid waardoor ze gaan drijven. Niet schrikken, na 2 a 3 dagen leven de meeste nog en is de lucht verdwenen.. maar echt goed is het niet en zeker pijnlijk voor de larven.. We hebben er denk ik in totaal al een kleine 10.000 uitgezet de afgelopen jaren dus die onzin dat je ze niet mag houden omdat ze beschermd zijn ach... zonder mij waren er gene 10.000 nieuwe exemplaren geweest...

Oh ja als je salamanders hebt, koop dan gewoon diepvries muggelarven, liefst combinatie pakken met meerdere soorten. Dat is handiger dan elke dag vers voer. Maar geef ze zo nu en dan wel ff een lekkere verse lading voer, muggelarven of watervlooien. Hele kleine jonge visjes kan ook, of dikkopjes.. zo voorkom je dat ze eenzijdig voedsel eten en ziek worden. Zorg met zo veel diertjes in een bak (mijn bak is 65 cm) wel voor schuilplekken (mijn eiland heeft tunnels en grotten) en voor voldoende planten om te schuilen en eieren in af te zetten. Sluit wel je deksel (zorg voor ventilatie roosters aan de bovenkant met gaas) goed af.. de diertjes lopen tegen het droge glas op en ook lang kabeltjes van pompen etc..

XXX Chris

<geen email in bericht, moderator>

Re: kleine watersalamander

Nou, ik heb dus ook een watersalamander in mijn vijver. Echt geweldig. Ik ben er helemaal blij mee. Beter ook dan vorig jaar want toen zat er ineens een schildpad in. Op zich wel leuk, maar die was ongeveer 20 cm en die salamander is ongeveer 7 cm. Dat past ook wat beter, want mijn vijver is maar 30 bij 40 centimeter...

Nou las ik dat die salamander in augustus of september gaat transformeren... Dat vind ik wel jammer, want dan gaat ie waarschijnlijk het land op. Dat vind ik wel jammer, want ik wil um gewoon z'n gang laten gaan. Gewoon maar even van genieten...

Wel een bijzonder verhaal Chris!

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: kleine watersalamander

Gisteren ben ik aan mijn voordeur twee mooie bruine padden (Bufo bufo) tegengekomen. De ene ging in paniek en heeft mijn dorpel ondergepist. :?: Een Foto kon ik niet nemen, maar ja zo spectaculair als die salamanders zijn ze nu ook weer niet. Maar ik wou het toch even mededelen: de padden zijn op tocht! :shock:
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Reageer