[fysica] harmonische oscillator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[fysica] harmonische oscillator

Een deeltje is onder invloed van de harmonische oscillatorpotentiesal. (Figuur geeft een assenstelsel met één dal; min in nul)

De golffuncties met de laagste energieniveaus zijn resp. Yo, Y1 en Y2 (Y=psi).

Nou moet ik psi 2 kwadraat tekenen (kans) en de relatieve ampilitudes en golflengtes toelichten. Nou is het volgens mij zo dat de kans psi kwadraat op de amplitudes van psi het grootst is en het mim op U = 0 heeft.

Maar wat betekend psi 2? Verandert dan mijn eerste figuur.

Alvast bedankt voor de hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] harmonische oscillator

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 21

Re: [fysica] harmonische oscillator

Ja sorry, het was inderdaad wat kort door de bocht. Mijn excuus.

Ik ben inmiddels iets verder gekomen.

Als een deeltje onder invloed is van een harmonische oscillatorpotentiaal dan kan je zeggen U = ½ k’ ω. Als je dan een tekenen moet maken van psi (2) kwadraat krijg je de tekening zoals hierboven (zie bijlage) is weergegeven. Nu probeer ik een verklaring te geven voor de kans grafiek maar dat lukt me niet helemaal.

Ik kan verklaren dat de kans om het deeltje aan te treffen buiten A en – A ligt door naar de onzekerheidsrelatie te kijken, dEdt = h streep.

Maar hoe kan ik het verschil in amplitude verklaren in psi kwadraat en de relatieve golflengte.
Bijlagen
naamloos.JPG
naamloos.JPG (15.94 KiB) 125 keer bekeken

Reageer