[wiskunde] berekening integraal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 46

[wiskunde] berekening integraal

Gegeven: de functie f(x)= integraal van 1 tot x (ln(t)/(1+t) dt) , voor x > 0

Bereken f(x) + f(1/x).

Probeer in geen geval de integraal te berekenen.

Bij wijze van controle zal je vinden dat f(2) + f(1/2) = 1/2 ln(2)^2.

Kan hierbij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] berekening integraal

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] berekening integraal

Ik heb er nog niet naar gekeken, maar een substitutie u=1/t lijkt me voor de hand liggend, aangezien dan de ondergrens gelijkblijft (1/1=1) en de bovengrens wordt 1/x.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] berekening integraal

Probeer eens vertrekkende vanuit f(1/x) een substitutie te zoeken zodat je terug dezelfde grenzen krijgt als die van f(x) (De integrand zal evenwel veranderen)

EDIT: Phys was sneller
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 46

Re: [wiskunde] berekening integraal

Wat maakt die substitutie eigenlijk uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] berekening integraal

Heb je al iets geprobeerd...? Laat dan eens zien, of wat snap je niet?
\(f\left( x \right) + f\left( {\frac{1}{x}} \right) = \int_1^x {\frac{{\ln t}}{{1 + t}}} \,\mbox{d}t + \int_1^{\frac{1}{x}} {\frac{{\ln t}}{{1 + t}}} \,\mbox{d}t\)
De voorgestelde substitutie is handig omdat de tweede integraal dan dezelfde grenzen heeft als de eerste, en dus kun je ze samennemen (integranden optellen en vereenvoudigen): kijk eens wat dat geeft...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] berekening integraal

De integraal die daar staat heeft "geen" primitieve. (Met "geen" bedoel ik: een primitieve die jij niet kent zoals het er ook expliciet bij staat)

Indien je de substitutie die Phys voorstelde volgt kan je een uitdrukking vinden voor f(1/x). Als je dan f(x)+f(1/x) uitwerkt ...

EDIT: loopt dat wel helemaal goed TD ;)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] berekening integraal

Bij wijze van controle zal je vinden dat f(2) + f(1/2) = 1/2 ln(2)^2.
;) Ik meen daar nog één min-teken te hebben.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] berekening integraal

EDIT: loopt dat wel helemaal goed TD :P
Ik begrijp niet wat je bedoelt...
;) Ik meen daar nog één min-teken te hebben.
Volgens mij klopt het zoals gegeven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 46

Re: [wiskunde] berekening integraal

Stel een substitutie met u, dan heb je na het optellen toch 2 veranderlijken u en t?

Hoe kan je zoiets veréénvoudigen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] berekening integraal

Het is de bedoeling dat t verdwijnt uit de integraal, als je t=1/u stelt. Weet je hoe substitutie werkt?

Edit: je bedoelt de twee verschillende integralen? Daar zijn t en u maar 'dummy variabelen'.

Je kan in je tweede integraal, na overgang op de variabele u, elke u weer door t vervangen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] berekening integraal

Ik begrijp niet wat je bedoelt...
:P Ik achteraf gezien ook niet meer. Ik dacht dat je de substitutie al gemaakt had. Niet dus.
Volgens mij klopt het zoals gegeven.
:P Ja, grenzen staan dus omgedraaid. Ik neem mijn woorden terug ;)

Ik begin mij af te vragen of wiskunde op een zondagnamiddag tijdens de Amstel Gold race wel zo'n goed gedacht was :P
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] berekening integraal

;) Ik achteraf gezien ook niet meer. Ik dacht dat je de substitutie al gemaakt had. Niet dus.
Niet dus? Ik heb het toch al gedaan (niet gepost), en hier lijkt het uit te komen... :P
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 46

Re: [wiskunde] berekening integraal

\(f\left( x \right) + f\left( {\frac{1}{x}} \right) = \int_1^x {\frac{{\ln t}}{{1 + t}}} \,\mbox{d}t + \int_1^{\frac{1}{x}} {\frac{{\ln t}}{{1 + t}}} \,\mbox{d}t= \int_1^x {\frac{{\ln t}}{{1 + t}}} \,\mbox{d}t + \int_1^x {\frac{\ln \frac{1}{u}}{1 + \frac{1}{u}} } \,\mbox{d}t\)


Ok en wat nu? Hierna tel je ze op, maar hoe?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] berekening integraal

In je substitutie ben je vergeten dat dt = d(1/u) = -1/u²du volgt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer