Glowsticks ~ Luminol / Cyanamide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Glowsticks ~ Luminol / Cyanamide

Ik ben op zoek naar informatie betreft gloeisticks, en met name wat voor chemicalien er in zitten die zorgen voor de reactie.

Na wat zoekwerk op het internet kwam ik erachter dat er in commerciele gloeisticks Luminol wordt gebruikt en nog andere chemicalien. Maar ergens anders las ik dat er in USA cyanamide wordt gebruikt...?

Mijn hoofdvraag is: wat zit in glowsticks die je in de winkels koopt?

Mijn 2e vraag is: Waardoor kunnen deze glowsticks "degraderen"? Ik bedoel dat ze dan minder lang branden.

Ik heb gelezen dat UV en H2O de chemicalien kunnen aantasten?

Als iemand diepgaande informatie heeft hierover graag! Het is voor een schoolonderzoek die ik binnenkort moet inleveren! HELP!!

Alvast bedankt~!!


Re: Glowsticks ~ Luminol / Cyanamide

Dank je wel voor de links, maar deze heb ik al eens bezocht.

Ze geven allen niet de juiste antwoord op mijn vragen...

Hopelijk iemand die wel de antwoorden weet?

Re: Glowsticks ~ Luminol / Cyanamide

De vragen zijn eigenlijk:

- "Zit er Cyalume of Luminol" in de glowsticks? Of komen ze allebeide voor?

- "Welke chemische stof in de glowstick is gevoelig voor bepaalde stoffen, waardoor de glowstick zal degraderen / minder lang zal branden?" (Water? Lucht? UV licht?)

Alvast bedankt!!!

Berichten: 186

Re: Glowsticks ~ Luminol / Cyanamide

Hoi,

Ben nog eens aant zoeke geweest en zoals je zegt gebruiken ze "Cyalume of Luminol" beide.
Welke chemische stof in de glowstick is gevoelig voor bepaalde stoffen, waardoor de glowstick zal degraderen / minder lang zal branden?" (Water? Lucht? UV licht?)  
Een chemiluminiscentie is eigenlijk een reactie tussen 2 stoffen waarbij fotonen uitgestuurd worden. Nu waarom na een tijdje het licht mindert is te wijten aan het opgeraken van de beginproducten zodat de reactie mindert en uiteindelijk volledig ophoudt.

Reageer