[biologie] invriezen organen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[biologie] invriezen organen

Hey iedereen,

ik ben bezig met een eindwerk over xenotransplantatie en ik zou graag weten hoe het zit met het invriezen van organen.

Is het mogelijk om organen zodanig lang in te vriezen en dat ze nadien toch nog altijd geschikt zijn voor transplantatie?

Ik bedoel wel of dit al mogelijk is bij mensen..

Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [biologie] invriezen organen

Dag Thebestofyou, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Voorlopig heb ik biologie gekozen. Moet dat wat anders zijn, laat het dan maar weten.

Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 412

Re: [biologie] invriezen organen

Ik heb daarstraks toevallig iets gelezen over cryonisme en daarbij had men het over het invriezen van organen. De site waarop ik dat las is deze, en daar moet je kijken bij "Myth 2". En misschien kan je hier ook nog iets mee doen.
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] invriezen organen

Het grootste probleem bij invriezen is het vormen van ijskristallen. Deze beschadigen de cellen van het orgaan (ijskristallen zijn vlijmscherp) waardoor het orgaan onbruikbaar wordt. Dit is eigenlijk zeer jammer, omdat er veel zaken een rol spelen bij transplantatie (geschikte bloedgroep, geschikt hla patroon,...). Men is daarom volop aan het experimenten met de houdbaarheid van organen en temperatuur. Een methode is om ten eerste het orgaan te verwijderen, dan het orgaan behandelen met een cryoprotectant (gaat de vorming van ijskristallen tegen), en dan het orgaan zeer traag koelen tot om en bij de -1960°C. Tenslotte wordt het orgaan bewaard in vloeibare stikstof. Dierproeven bleken succesvol.

Een interessant artikel daaromtrent: "Fertility after transplanting intact, cryopreserved ovaries," by X. Wang, H. Chen, H. Yin, S.S. Kim, S.L. Tan, R.G. Gosden.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] invriezen organen

En een kleine kanttekening daarbij: vaak zijn de stoffen die gebruikt worden (cryoprotectant) toxisch. DMSO is daar een voorbeeld van.

Het artikel dat je aanhaalde kon ik overigens niet meteen vinden. Ik vermoed dat dit de titel moet zijn: "Fertility after intact ovary transplantation." By: Wang X, Chen H, Yin H, Kim SS, Lin Tan S, Gosden RG.

Nature. 2002 Jan 24;415(6870):385.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 1

Re: [biologie] invriezen organen

Jona444 schreef:Het grootste probleem bij invriezen is het vormen van ijskristallen. Deze beschadigen de cellen van het orgaan (ijskristallen zijn vlijmscherp) waardoor het orgaan onbruikbaar wordt. Dit is eigenlijk zeer jammer, omdat er veel zaken een rol spelen bij transplantatie (geschikte bloedgroep, geschikt hla patroon,...). Men is daarom volop aan het experimenten met de houdbaarheid van organen en temperatuur. Een methode is om ten eerste het orgaan te verwijderen, dan het orgaan behandelen met een cryoprotectant (gaat de vorming van ijskristallen tegen), en dan het orgaan zeer traag koelen tot om en bij de -1960°C. Tenslotte wordt het orgaan bewaard in vloeibare stikstof. Dierproeven bleken succesvol.

Een interessant artikel daaromtrent: "Fertility after transplanting intact, cryopreserved ovaries," by X. Wang, H. Chen, H. Yin, S.S. Kim, S.L. Tan, R.G. Gosden.
Hola, het absolute nulpunt is toch O Kelvin = -273,15°C ?? Bij deze temperatuur staan de atomen stil en 'stopt de stof dus met te bestaan'.

Het is dus onmogelijk om een orgaan of om het even welk voorwerp af te koelen tot lagere temperaturen dan dat nulpunt. -1960°C is dus onzin.

Ik zeg het maar even voor de duidelijkheid =D>

Berichten: 74

Re: [biologie] invriezen organen

hopvrouw schreef:Hola, het absolute nulpunt is toch O Kelvin = -273,15°C ?? Bij deze temperatuur staan de atomen stil en 'stopt de stof dus met te bestaan'.

Het is dus onmogelijk om een orgaan of om het even welk voorwerp af te koelen tot lagere temperaturen dan dat nulpunt. -1960°C is dus onzin.

Ik zeg het maar even voor de duidelijkheid =D>
Stikstof wordt vloeibaar bij -196°C en aangezien hij het later over vloeibare stikstof heeft denk ik dat het gewoon een typfout is en hij -196°C bedoelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] invriezen organen

Het was een typo.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer