Bouwen van een modelvliegtuig

Moderators: jkien, Xilvo

Bouwen van een modelvliegtuig

Hallo!

Ik hoop dat ik dit topic in de juiste categorie zet (ik zocht iets als fysica, het gaat nu eenmaal over airodynamica).

Ik wil een vliegtuig bouwen met motortje e.d. (electromotor heb ik in gedachten)

Wie weet hoe ik dat zou moeten bouwen, van welk materiaal, hoe groot e.d.

Bedankt als je mij kunt helpen:)

Moderator (Bart): Voortaan een betere titel opgeven

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Bouwen van een modelvliegtuig

Is het een wisselspanningsmotor of een gelijkstroom motor?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bouwen van een modelvliegtuig

Ik raad je aan om contact op te nemen met je plaatselijke radiografische vliegtuigjes club. Deze mensen hebben tonnen aan praktijk ervaring en kunnen je waarschijnlijk ook veel beter helpen dan wij dat kunnen, iig het praktische probleem waar je voor staat.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bouwen van een modelvliegtuig

Je zou naar een modelbouwwinkel kunnen stappen en daar een compleet vliegtuig met toebehoren of een bouwpakket kopen.

Maar het advies van Wouter is eigenlijk veel beter. Ga naar een modelvliegclub en probeer daar wijzer te worden. Bij modelvliegen komen zoveel dingen kijken dat dat hier nauwelijks te behandelen is.

Bovendien geeft een vliegclub je ook de mogelijkheid om echt te vliegen. Het is nl. niet toegestaan om zomaar op elk willekeurig weilandje je vliegtuig op te laten. Vliegclubs hebben een terrein waarvoor ze een vergunning hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Bouwen van een modelvliegtuig

En het lijkt me bijzonder moeilijk om zelf bijvoorbeeld een vleugelprofiel te ontwerpen of de grootte van de stuurorganen te bepalen.. dat soort dingen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Bouwen van een modelvliegtuig

Je kunt bij modelbouw winkels complete pakketen kopen waarin het hout (meestal balsa als omhulsel en triplex / vurenhout voor de dragende delen) en andere componenten zijn meegeleverd, samen met een bouwtekening.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Bouwen van een modelvliegtuig

Je kunt bij modelbouw winkels complete pakketen kopen waarin het hout (meestal balsa als omhulsel en triplex / vurenhout voor de dragende delen) en andere componenten zijn meegeleverd, samen met een bouwtekening.
en hoeveel gaat zo'n vliegtuigje dan ongeveer kosten, en heb je er een vergunning voor nodig of zo?

(ik zoek eentje dat toch wel minstens 100 grammetjes kan dragen)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Bouwen van een modelvliegtuig

Bart schreef:Je kunt bij modelbouw winkels complete pakketen kopen waarin het hout (meestal balsa als omhulsel en triplex / vurenhout voor de dragende delen) en andere componenten zijn meegeleverd, samen met een bouwtekening.
en hoeveel gaat zo'n vliegtuigje dan ongeveer kosten, en heb je er een vergunning voor nodig of zo?

(ik zoek eentje dat toch wel minstens 100 grammetjes kan dragen)


De kosten zullen zeker een paar honderd euro bedragen en je hebt geen vergunning nodig om ermee te mogen vliegen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Bouwen van een modelvliegtuig

maar als je zelf een vliegtuig maakt is het een stuk goedkoper dan ben je voor ongeveer 30 euro klaar. je hebt er dan wel meer werk van. maar het is wel veel leuker. en je kunt een model ongeveer in een week maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Bouwen van een modelvliegtuig

maar als je zelf een vliegtuig maakt is het een stuk goedkoper dan ben je voor ongeveer 30 euro klaar. je hebt er dan wel meer werk van. maar het is wel veel leuker. en je kunt een model ongeveer in een week maken.


Jij denkt dus zelf een vliegtuigje te kunnen ontwerpen en deze genoeg lift te kunnen geven dat deze ook de motor en servomotortjes (voor de besturing) allemaal mee kunt nemen. Alleen al die motortjes kosten al meer dan 30 euro.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Bouwen van een modelvliegtuig

Ik heb het eens overlegd met mn vader en hij wist te vertellen dat hij op een show zelfs een wc-deur heeft zien vliegen (plank met een hartje eruit) :shock:

Met de motoren die te koop zijn, kan je door het grote vermogen 'alles' laten vliegen.. dat schijnt niet zo precies te hoeven *shrug*
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Bouwen van een modelvliegtuig

uit depron een indoor vliegtuig maken :shock:

Re: Bouwen van een modelvliegtuig

als je er echt zelf een wil bouwen gebruik dan balsahout dat is erg ligt dus dan kan er wel wat extra gewicht bij

Berichten: 193

Re: Bouwen van een modelvliegtuig


Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Bouwen van een modelvliegtuig

maar als je zelf een vliegtuig maakt is het een stuk goedkoper dan ben je voor ongeveer 30 euro klaar. je hebt er dan wel meer werk van. maar het is wel veel leuker. en je kunt een model ongeveer in een week maken.
Onervaren als je schijnt te zijn ga je uit van een week bouwen. Vergeet dat maar. En voor 30 euro krijg je niks de lucht in.

Ga, zoals anderen je aanraadden, na iemand met ervaring op dit gebied, niet via internet maar "in het echt". Ik heb tamelijk veel modelbouwervaring maar zie niet hoe een echte beginner via internet op weg geholpen zou moeten worden.

Reageer