Definitie van taal

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 159

Definitie van taal

Van Wikipedia:
Sommige verschillen tussen West-Vlaams en Standaardnederlands zijn groter dan die tussen Afrikaans en het Nederlands, maar Afrikaans wordt wel en West-Vlaams niet als een aparte taal beschouwd. De voornaamste reden voor het erkennen van het Afrikaans ligt, behalve in de geografische afstand, enerzijds in de grammaticale verschillen: daarin komt het West-Vlaams weer veel meer met het Standaardnederlands overeen.
Dit roept bij mij de vraag op: wat is het verschil tussen een taal en een dialect? Wanneer wordt een bepaalde vorm van taalgebruik die afwijkt van de standaardtaal als een afzonderlijke taal beschouwd en niet meer als een dialect van eenzelfde taal? Zijn daar officiële regels voor? Waarom bv. geldt Fries wél als een afzonderlijke taal?
Wij vergoeden nooit schade veroorzaakt of veregerd door wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door wijziging van de structuur van de atoomkern.

Berichten: 39

Re: Definitie van taal

Volgens mij wordt een dialect een taal (of wordt iets aangeduid als taal ipv. als dialect) wanneer er een standaard voor is. Iets zoals 'Limburgs' bestaat bijvoorbeeld niet. Elke 10km praten ze anders. Er is dus geen standaard. Het Fries wordt wel in heel Friesland hetzelfde gesproken.

Berichten: 83

Re: Definitie van taal

'Een taal is een dialect met een leger.'

Geen idee of het echt een citaat is, en zo ja, van wie dan, maar het komt wel dicht in de buurt.

Het is vooral een politiek afspraak om het een een taal te noemen, en het ander een dialect.

Het Fries klinkt overigens niet in heel Friesland hetzelfde. Ten eerste heb je Stadfries en uhm, 'gewoon Fries', en dan heb je nogal wat verschillen tussen plaatsen. Het Fries uit Hindeloopen schijnt voor niet-Hindeloopers bijvoorbeeld nauwelijks te verstaan te zijn. In Friesland is indertijd een goede lobby gevoerd om de erkenning als taal te krijgen. Dat is met het Nedersaksisch en het Limburgs ook gebeurd, al hebben die (geloof ik) een iets andere erkenning dan het Fries.

Berichten: 39

Re: Definitie van taal

Oke, ik weet in elk geval wel dat het zo is dat er voor Fries een standaard is. Voor Limburgs is geen standaard en die kan er ook niet komen (ik ben zelf Limburger, dus ik kan het weten ;) , er is teveel variatie voor een standaard).

Berichten: 83

Re: Definitie van taal

Er was lange tijd ook geen Standaardnederlands, en dat is er ook gekomen. Zeg dus niet dat Standaardlimburgs niet mogelijk is. Het zal een soort gemiddelde worden van de huidige Limburgse dialecten, met vooral invloed van het dialect met het meeste aanzien / uit de (financieel/cultureel) invloedrijkste regio.

In Wikipedia staat ook een en ander over het Fries en het Limburgs -er blijken pogingen gedaan te worden om in ieder geval te komen tot een Algemeen Geschreven Limburgs.

Berichten: 39

Re: Definitie van taal

Ok, dat wist ik niet. I stand corrected.

Ik zie echter nog steeds het nut er niet van in. In plaats van al die differentiatie wordt het tijd voor een wereldtaal m.i.

Of in elk geval een standaard taal voor het westen.

Berichten: 83

Re: Definitie van taal

Chr0nicle schreef:Ik zie echter nog steeds het nut er niet van in. In plaats van al die differentiatie wordt het tijd voor een wereldtaal m.i.

Of in elk geval een standaard taal voor het westen.
Bestaat al. Engels, noemen we dat.

Berichten: 39

Re: Definitie van taal

Bestaat al. Engels, noemen we dat.
;)

Was het maar zo.

Van mij mag Engels meteen de standaard taal voor het westen worden, maar dat is zeker helaas nog niet zo.

Met standaard taal bedoel ik namelijk dat de westerse talen een soort dialect worden, behalve het Engels. En dat het Engels dus als hoofdtaal op scholen gegeven gaat worden met de taal van het eigen land ernaast, bijvoorbeeld.

Maar goed, daar zijn we nog ver van verwijderd en de vraag is of het ooit zal gebeuren. Genoeg mensen helaas die amper Engels verstaan / lezen / spreken, ook onder de jeugd belachelijk genoeg (en dan heb ik het ook over HAVO of VWO studenten. Als je het vak met een 5,5 afsluit weet je natuurlijk nog steeds niks).

Berichten: 119

Re: Definitie van taal

Als ze geen Engels kunnen spreken is het wrs omdat zij persoonlijk er weinig aan hebben ;)

Berichten: 159

Re: Definitie van taal

Chr0nicle schreef: ;)

Was het maar zo.

Van mij mag Engels meteen de standaard taal voor het westen worden, maar dat is zeker helaas nog niet zo.

Met standaard taal bedoel ik namelijk dat de westerse talen een soort dialect worden, behalve het Engels. En dat het Engels dus als hoofdtaal op scholen gegeven gaat worden met de taal van het eigen land ernaast, bijvoorbeeld.


Volgens mij ga je heel grote problemen krijgen als je de mensen gaat dwingen onderwijs te volgen in een taal die te veel verschilt van hun moedertaal. Denk aan de tijd dat het Frans de taal van het onderwijs en de media was in Vlaanderen. Welke problemen dat gaf voor de Vlamingen.
Wij vergoeden nooit schade veroorzaakt of veregerd door wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door wijziging van de structuur van de atoomkern.

Berichten: 39

Re: Definitie van taal

Volgens mij ga je heel grote problemen krijgen als je de mensen gaat dwingen onderwijs te volgen in een taal die te veel verschilt van hun moedertaal. Denk aan de tijd dat het Frans de taal van het onderwijs en de media was in Vlaanderen. Welke problemen dat gaf voor de Vlamingen.


Ik zie niet in waarom je dan een probleem zou moeten krijgen. Het is hooguit een probleem voor de bekrompen geesten.

Nederlands wordt dan nog steeds gegeven. Engels moet m.i. gewoon een grotere rol gaan spelen in het onderwijs. De media in het Engels etc. is wel zeer abrupt. Je moet dat soort dingen ook een beetje laten evolueren, dat komt vanzelf wel. Maar een duwtje in de goede richting geven kan nooit kwaad.

Berichten: 159

Re: Definitie van taal

Ik zie niet in waarom je dan een probleem zou moeten krijgen.


Wel eens hiervan gehoord? Volgens mij ga je in veel landen soortgelijke toestanden krijgen als je de moedertaal van de mensen gaat proberen te vervangen door het Engels. Als men zich verzet tegen de hegemonie van het Frans, waarom zou men zich dan niet mogen verzetten tegen de verdringing van zijn moedertaal door het Engels?
Wij vergoeden nooit schade veroorzaakt of veregerd door wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door wijziging van de structuur van de atoomkern.

Berichten: 39

Re: Definitie van taal

Er kan gewoonweg niet ontkent worden dat een standaard taal gewoon veel prettiger zou zijn.

Begin dan op zijn minst al eens met het moeilijker maken van de Engelse lessen, meer eisen stellen mbt. het Engels op scholen. Dat zou al een hele stap zijn. En dan kijken we wel weer over 10 jaar of we een stapje verder kunnen gaan. Nu gebeurt er helemaal niets, en voor eeuwig bezig blijven met dit onpraktische gedoe en jezelf duidelijk moeten maken aan de hand van totaal onlogische gebaren in het buitenland (voor de mensen die het Engels niet beheersen dus) vind ik ook niet zo een geweldig idee.

Reageer