De thermus aquaticusbacterie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

De thermus aquaticusbacterie

Hoi,

Ik weet dat de enzymen van de Thermus aquaticusbacterie gebruikt worden in het proces van het maken van een DNA-profiel.

Ik vraag me nu het volgende af:

1. Wat is de functie van deze specifieke enzymen in dit proces. Zijn dit de zogenaamde knipenzymen?

2. Waarom hebben deze specifieke enzymen deze functie. Is daar een reden voor of is dat gewoon zo?

groetjes Ilma

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: De thermus aquaticusbacterie

Hier vind je alvast wat informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/Thermus_aquaticus
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: De thermus aquaticusbacterie

Het proces wat je zoekt is PCR: polymerase chain reaction. Zoek eens op wat dat is en probeer te bedenken waarom enzymen van de Thermus aquaticus daar een voordeel bij zouden geven. Dat zou je aardig in de richting moeten helpen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 167

Re: De thermus aquaticusbacterie

PS: bij de PCR reactie worden vaak hoge temperaturen gebruikt. De meeste enzymen gaan hierbij denatureren en hun werkzaamheid verliezen. Het enzym van de Thermus aquaticus kan in deze omstandigheden wel nog werken ;) .
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Reageer