Wind-load op eps

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Wind-load op eps

Stel dat ik een muur van 100% EPS heb met een hoogte van 3 meter en een dikte van 40 cm.

En stel dat ik deze muur los ophang aan een stalen frame/skelet. Dit frame bestaat uit twee staanders met daartussen 3 liggers (gelast) op 1 meter afstand van elkaar. De EPS-muur wordt los opgehangen aan de liggers d.m.v. een L-vormige gleuf in het EPS.

Wat zou dan de maximale afstand tussen de twee staanders kunnen zijn waarbij voorkomen wordt dat het EPS vervormd word door windstoten?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wind-load op eps

Je kan al eens opzoeken wat je als windlast moet definiëren. Daarna kan je gaan rekenen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7

Re: Wind-load op eps

Sorry, ik had de vraag misschien iets specifieker moeten stellen.

Het punt is dat ik niks van EPS afweet. Ik kan wel het gewicht per m3 opzoeken enzo, maar ik weet niet goed hoe ik dat moet omzetten naar doorbuiging of breekpunt. Ik denk dat ik gewoon wil weten wat er gebeurd bij zo'n constructie als er een windvlaag is van zeg windkracht 10 tegenaan beukt. Ik hoef geen exact getal/antwoord.

Reageer