Gen mutageniseren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

Gen mutageniseren

Hoi heb even een vraagje over genetica.

Kan iemand mij helpen met het volgende vraagstuk?

Beschrijf een opzet om een gen te mutageniseren; geef daarbij kort de gevolgde strategie en het verwachte resultaat (op DNA niveau).

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Gen mutageniseren

klopt het dat je dit met behulp van 2- amino purine kan doen zodat a-t omgezet kan worden in G-C of anders om? En dat er daarna dan geen replicatie meer mogelijk is?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Gen mutageniseren

Mutageniseren? Nooit van gehoord en ik ben moleculair bioloog ;)

Bedoel je muteren?

Wil je een insertie, deletie of een puntmutatie veroorzaken? Silent, missense, nonsense?

Geef ons aub wat meer achtergrond als je zo'n vraag stelt want dit is wat dunnetjes.

Wiki over 2-Aminopurine
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Gen mutageniseren

was letterlijk een vraagstuk uit een tentamen moleculair en recombenant DNA van 2006. Ik moest het ook met alleen deze info doen bij deze vraag ;) en er stond echt mutageniseren. Ik denk dat ze bedoelde dat je dus het gen mutageen moest maken.. dus moest laten muteren zodat het niet meer kon functioneren ofzo. Sorry dat ik de vraag een beetje vaag stelde maar het was in het oefententamen ook een beetje een vage vraag. Gelukkig heb ik het echte tentamen al achter de rug en daar zat deze vraag niet in.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Gen mutageniseren

Ik blijf het een vreemde formulering vinden. Het voordeel aan zo'n vraagstelling is dat je ervan kan maken wat je wil: zolang je weet waar je het over hebt kan je van de vraag maken wat je wil. Anders had hij/zij het maar beter moeten formuleren.

Overigens is een mutageen volgens EN wiki:

"(..) is a physical or chemical agent that changes the genetic material (usually DNA) of an organism and thus increases the frequency of mutations (..)"
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Gen mutageniseren

Je hebt wel mutagenese (mutatie aanbrengen) geen idee of je daar een werkwoord van mag maken.

Wat ikzelf pas geleden nog gedaan heb is heel selectief een Serine gemuteerd naar een cysteine.

Dit heb ik gedaan met een quickchange. Ik weet niet welk niveau je bent en of je het volgende begrijpt maar je kan altijd nog vragen stellen.

Je neemt een plasmide/vector, daar plak je het gen in dat je wilt muteren.

Vervolgens maak je 2 primers waarin je 1, 2 of 3 letters in het midden anders maakt dan je oorspronkelijke gen.

Stel je gen is: AAAAAAAAAAAAAAA dan maak je een primer TTTTTTTTTCCCTTTTTTTTT (en complementair natuurlijk).

Je quickchanged (PCR) dit plasmide. Alle nieuwe gePCRde plasmides worden met je primers gemaakt en bevatten dus allemaal je mutatie. Je gemuteerde gen kan je vervolgens weer uit de vector knippen en ergens anders in plakken.

Dit is heel kort door de bocht en onbegrijpbaar als je niet weet wat een plasmide is, dus als je vragen heb...

Je natuurlijk ook gewoon heel lang een UV lamp of een mutageen op je DNA houden en dan krijg je ook (random) mutaties.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Reageer