[wiskunde] doorsnede kegel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

[wiskunde] doorsnede kegel

Hallo,

Ik heb een kegel met een diameter van 4cm en hoogte van 5cm.

Ik moet hiervan de inhoud bepalen door middel van doorsneden te maken. Neem steeds de volgende doorsnede na 1 centimeter. Doorsnede van kegel = cylinder.

Ik dacht: De straal van de kegel is dus 2cm. De eerste cylinder heeft dus ook een straal van 2cm. formule cylinder inhoud: Pii * r^2 * h

h = 1

r = 2 , omdat het elke centimeter omhoog gaat wordt het dus - 0.5 omdat het de straal is.

2 , 1.5, 1 , 0.5, 0 maar dan kom ik eigenlijk niet uit.

pii * (2^2 + 1.5^2 + 1^2 + 0.5^2) = inhoud kubus

Maar dat antwoord klopt niet, in het antwoordenboekje halen ze er telkens 0.4 af, en ik heb geen idee waarom.

Weet iemand hoe je dit moet berekenen?

Edit: Bah alweer die titel vergeten met een vaknaam, srry. (Bah, alweer aangepast :P . Laatste keer? ;) )

Berichten: 23

Re: [wiskunde] doorsnede kegel

Als je de kegel nu in een assenstelsel teken en dan gekanteld zodat je de lijn voor de schuine zijde van de kegel krijgt.

Deze gaat door de punten (0,2) en (5,0). Boven de x-as ligt nu een halve kegel. Deze lijn heeft hellingsgetal -2/5=-0.4. Nu volgt: f(x) = -0.4x + 2

Als je nu om de cm een doorsneden wil nemen is dat bij x= 0,1,2,3,4,5. Vul die waardes voor x in de formule in en je hebt de straal bij de juiste doorsnede.

Ik hoop dat het een beetje te volgen was, Succes!

Berichten: 33

Re: [wiskunde] doorsnede kegel

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar voor het VWO wiskunde A1,2 examen hoeven we niet te kunnen rekenen in ruimtelijke figuren. Er zal vast wel een makkelijkere manier zijn om dit uit te rekenen?

Berichten: 23

Re: [wiskunde] doorsnede kegel

In feite reken je ook niet in de ruimte. Je stelt gewoon een formule op voor de schuine kegel lijn in 2d assenstelsel.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] doorsnede kegel

Maar dat antwoord klopt niet, in het antwoordenboekje halen ze er telkens 0.4 af, en ik heb geen idee waarom.
Maar 2/5=0,4 dus ... , wat begrijp je niet?

Reageer