Magneet maken

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Magneet maken

Hallo,

Ik heb een prangende vraag. Ik wil graag weten hoe lang een kopje van bijv een spijker een magneet blijft als ik hem magnetiseer d.m.v. een magneet. Ik weet dat het niet eeuwig een magneet blijft. Maar misschien weten jullie hoe lang. 1 week, 1 maand. Ik zou het graag weten

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Magneet maken

Ik wil graag weten hoe lang een kopje van bijv een spijker een magneet blijft als ik hem magnetiseer d.m.v. een magneet.
Dat hangt heel sterk van het soort magnetiseerbaar metaal af.

Een stalen spijker kan permanent magnetisch blijven.

Weekijzer is binnen een paar seconden het magnetisme kwijt.

Zie ook remanent magnetisme

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Magneet maken

Sneez schreef:Hallo,

Ik heb een prangende vraag. Ik wil graag weten hoe lang een kopje van bijv een spijker een magneet blijft als ik hem magnetiseer d.m.v. een magneet. Ik weet dat het niet eeuwig een magneet blijft. Maar misschien weten jullie hoe lang. 1 week, 1 maand. Ik zou het graag weten


geurt49 ; ik lees net het bericht en geef nu aug 2011 het verlossende antwoord.

hoelang geeft een dynamo stroom......namelijk er zijn oldtimers van 25 jaar waar nog altijd de zelfde

dynamo in zit , en de accu laad zich nog steeds..........even denken.....dus de magneten van de dynamo

zijn nog goed. ( en eeuwig is wel een beetje lang ) maar 25 jaar vind ik toch langer als 1 maand.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Magneet maken

De vraag is niet hoe lang een dynamo stroom geeft, maar hoe lang een gemagnetiseerd stuk metaal gemagnetiseerd kan blijven, een fundamenteel verschil.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer