Over vijf jaar staat de nieuwe oersoep koud

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

Over vijf jaar staat de nieuwe oersoep koud

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/articl...we_oersoep_koud


AMSTERDAM - Het wetenschapsmuseum NEMO in Amsterdam bootst een beroemd geworden experiment uit de jaren vijftig na en maakt leven uit een mix van water, waterstof, ammoniak en methaan.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Over vijf jaar staat de nieuwe oersoep koud

dit hoort natuurlijk de 'bouwstenen' van het leven te zijn.


Het leven zelf is nog niet 'nagemaakt' er is nog geen molecuul gevonden die zichzelf kan vemeningvuldigen, of clonen, zoals DNA en RNA dat doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Over vijf jaar staat de nieuwe oersoep koud

Het wordt inderdaad weer vreselijk overhypet, althans in de 2-regelige samenvatting.


Met je 2e opmerking ben ik het overigens niet eens. Er zijn talloze voorbeelden van moleculen die een kopie van zichzelf maken via autokatalyse, kruiskatalyse (cross catalysis) en reciprocale katalyse (reciprocal catalysis). Zie bijvoorbeeld hier
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Over vijf jaar staat de nieuwe oersoep koud

Maar dat zijn specifieke test-tube opstellingen. Geen moleculen in een oersoep.


Een levend iets moet selectief opzoek gaan naar bouwstenen om verder te 'leven' en zich voort te planten.


Het ligt er natuurlijk aan wat je 'leven' noemt.


Ik kan niet vinden wat cross catalysis inhoud.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Over vijf jaar staat de nieuwe oersoep koud

Maar dat zijn specifieke test-tube opstellingen. Geen moleculen in een oersoep.


Zo had ik je opmerking niet begrepen. In een Miller-type experiment zijn dat soort moleculen inderdaad nog niet gevonden. En in dit experiment hoef je ook gen RNA of DNA te verwachten, er is immers geen fosfor aanwezig.


Ik kan niet vinden wat cross catalysis inhoud.


Een vorm van autokatalyse waarin twee stoffen elkaars vorming katalyseren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer