[fysica] probleem oefening trilling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

[fysica] probleem oefening trilling

Kan iemand mij helpen..ik zit met een probleem voor de volgende oefening:

Aan het uiteinde van een vrij opgehangen veer wordt voorzichtig een massa m gehangen. Eenmaal losgelaten zakt de massa 30 cm omlaag,komt daar tot stilstand en gaat dan weer omhoog. Welke frequentie heeft deze beweging?

De uitkomst is 1,3 Hz..

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] probleem oefening trilling

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] probleem oefening trilling

ik zit met een probleem voor de volgende oefening:
Wat is je probleem, en wat niet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 34

Re: [fysica] probleem oefening trilling

Heb het al proberen uit te werken maar het lukt niet ... want er is geen verband tussen de amlpitude en frequentie dus weet ik niet hoe men aan het antwoord komt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] probleem oefening trilling

Eenmaal losgelaten zakt de massa 30 cm omlaag,komt daar tot stilstand en gaat dan weer omhoog.
uit die uitwijking (pas op!!!) kun je de verhouding k/m (of m/k) bepalen (k= veerconstante)

En die verhouding staat in een bruikbare formule
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 34

Re: [fysica] probleem oefening trilling

OK, heb het gevonden...dank u!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] probleem oefening trilling

Ik vond hem wel leuk. :P Kom je niet vaak tegen, gebruik maken van een verhouding in een formule om op een verholen wijze alleen wat schijnbaar onbruikbare gegevens aan te dragen. Knap bedacht.

oplossing (zo kwam ik erop), rafelen:

Net als en oude trui, waar zit het losse draadje, trek daar eens aan.

Kijk eens wat je wél kan met wat ze je geven, ook al brengt je dat niet onmiddellijk zichtbaar richting je doel. En dan blijkt dat je eigenlijk niet verder komt dan een verhouding tussen veerconstante en massa, netjes verstopt in die uitrekking van 15 cm :P . Maar da's genoeg. Want diezelfde verhouding staat in een trillingstijdformule, dus je bent gered. ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 34

Re: [fysica] probleem oefening trilling

was inderdaad wel een lepe...alle oefeningen lukten buiten de deze...

Zo zie je maar (persoonlijke bevinding) de beste oefeningen over klassieke fysica vind je alleen maar in een Giancoli ;)

Reageer