Slechte gist?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Slechte gist?

Zou iemand mij kunnen helpen met een probleempje met gist?

Ik heb laatst een proefje uitgevoerd om van papier ethanol te maken. Eerst hydrolyseren met enzymen om het cellulose om te zetten in glucose, dit vervolgens vergisten om er ethanol van te maken, en ten slotte destilleren.

Nu ben ik tijdens het destilleren op een behoorlijk groot probleem gestuit: Er is geen alcohol.

Volgens het proefvoorschrift moest ik mijn destillaat testen door te kijken of het wou branden, en zelfs de eerste ml destillaat wou niet branden.

Verder rook het in de verste verte niet naar alcohool, maar dacht ik nog het meest aan rotte pindakaas.

Tijdens de hydrolyse is voor zover ik kan zien niks mis gegaan, dus ik vermoed dat het gist in plaats van alcohol iets anders gemaakt heeft. Ik kan alleen nergens vinden of dit eigenlijk wel mogelijk is, en wat het dan zou kunnen zijn.

Heeft iemand enig idee wat er fout gegaan zou kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Slechte gist?

Welke gist heb je gebruikt?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 3

Re: Slechte gist?

Maakt dat iets uit dan?

Geen flauw idee eigenlijk. Van die korreltjes in een pakje, niet gekeken wat voor merk het was ofzo

Berichten: 12.262

Re: Slechte gist?

Weet je zeker dat het geheel tijdens het gisten afgesloten is geweest van de lucht? Heb je bijv een waterslot gebruikt en was gasvorming te zien?

Als er lucht bij gekomen is kan er van alles gebeurd zijn - klinkt een beetje alsof het geheel domweg is gaan rotten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Slechte gist?

Ja, het maakt uit. Want je moet natuurlijk levende gist gebruiken. Zoals Benm zei is het ook belangerijk om het geheel luchtdicht te maken. Onder aerobe omstandigheden wordt vooral CO2 gemaakt. Je hebt een anaeroob midden nodig om de gist ethanol te laten maken. Verder heeft de gist een goede temperatuur nodig (rond de 20 a 30 graden) en een juiste pH.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 3

Re: Slechte gist?

Ok, op zo'n manier.

Het was zeker levende gist ja. Ik heb een waterslot gemaakt, en er was gasvorming.

Alleen het eerste halfuur van de proef zat het waterslot er nog niet op, omdat ik toen nog wat zat te klooien met de roervlo.

Maar verder is er geen lucht bijgekomen nee.

De temperatuur was tijdens het gisten wel even te hoog geworden, maar dat was toen ik er zelf niet was, dus dat weet ik niet precies. De TOA heeft het verwarmingselement toen uitgezet en nieuwe gist toegevoegd.

Dan die pH. De papierpulp zat in een buffer met pH 4.5, voor de enzymen die nodig waren voor de hydrolyse. Kan dat het zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Slechte gist?

Dat zou best eens kunnen want 4.5 is aan de zure kant. Voor de meeste gisten is pH 6 tot 7 een stuk beter, maar eigenlijk moet je gewoon weten welke gist je te pakken had.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Slechte gist?

De pH is wel ok (voor saccharomyces cerevisiae), welke je waarschijnlijk gebruikt hebt. Maar verder kan ik niet zeggen wat er is foutgelopen. Er was gasvorming, wat kan duiden op CO2. In dat geval zijn er wel koolhydraten omgezet. Maar blijkbaar niet naar ethanol.

Dat er het eerste halfuur het waterslot niet opzat is niet erg. Zolang de feitelijke gisting anaeroob gebeurd.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 12.262

Re: Slechte gist?

Feitelijk zou je toch moeten uitzoeken wat er nou in zat toen je begon met vergisten. Qua gistingscondities lijkt het wel redelijk in orde, in ieder geval in zoverre dat het iets gedaan moet hebben.

Maar hoe weet je zeker of je begonnen bent met glucose? Voor zover ik weet kan gist onder anaerobe condities van suikers weinig anders maken dan ethanol. Het zou natuurlijk wel kunnen dat er later toch nog lucht bij is gekomen en de ethanol inmiddels bacterieel is omgezet naar azijnzuur.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Slechte gist?

Je zou microscopisch kunnen kijken wat er in het reactiemengsel zit. Misschien is de gist gecontamineerd met bacteriën. Vooral die slechte geur doet mij vermoeden dat er iets anders dan ethanol gevormd is. Misschien propionzuur?

Reageer