Hardox,docol,domex of ?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Hardox,docol,domex of ?

Goede dag allemaal,

Ik ben Antonio en ik weet niks van staal sorten daarom kom ik hier om jullie help te vragen. en ik hoop dat jullie ook s.v.p willen mijn helpen.

Ik maak voor mijn hobby battlebots,robotwars. in deze hobby veel mensen gebruiken hardox 450 4 mm dik als pantser, en werk heel goed. dit metal kan heel goed tegen harde klapen. en is niet zo moelijk om te lassen.

Ik ben op zoek na een verlijkbaar soort staalplaat maar in 3mm, mag 4mm zijn als lichter dan Hardox is.

Ik heb gehoor over Docol,Domex,Naxtra, maar helaas ik snap niks van.

Wat eigenlijk ik wil is dat de plaat kan veel klappen ontvangen en niet makelijk vervoorm.

Ik hoop dat iemand kan mij hier helpen.

al vast Bedankt!

Antonio

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Hardox,docol,domex of ?

Wat eigenlijk ik wil is dat de plaat kan veel klappen ontvangen en niet makelijk vervoorm.
Hardox 450 is legering met een hoge rekgrens
\(R_e\)
en treksterkte
\(R_m\)
\(R_e\)
= 1200 N/mm²
\(R_m\)
=1400 N/mm²

Gewicht = 7,4 g/cc

In vergelijking met “gewoon” constructiestaal Fe360
\(R_e\)
=240 N/mm²
\(R_m\)
=340 N/mm²

Hardox 450 is sterker doordat in de legering chemische elementen worden toegevoegd.

Bijvoorbeeld Chroom en Molybdeen.

Maar ook je koolstof gehalte is van belang voor de sterkte. Hoe hoger het koolstof hoe harder het staal maar dat maakt het ook weer brosser, en voegt men nikkel toe.

Staalsoorten krijgen dus toevoegingen om een bepaald doel te bereiken met het materiaal b.v. hoge temperatuurbestendigheid, corrosie / verweringsbestendigheid etc. etc.

Jij wilt dus eigenlijk een materiaal welke sterk is, bij normale temperaturen. Maar relatief licht is. Als voorbeeld noem je:

Docol 500LA
\(R_e\)
=620 N/mm²
\(R_m\)
=710 N/mm²

gewicht = 7,8 g/cc

Domex 960
\(R_e\)
=960 N/mm²
\(R_m\)
=980 N/mm²

gewicht = 7,8 g/cc

Naxtra is vergelijkbaar met Domex. Al deze soorten zijn zwaarder dan de Hardox 450.

Je zult dus concessies moeten doen minder sterkte maar lichter of meer sterkte maar zwaarder. Wil je echt licht en toch redelijke sterkte behouden dan kom je in de hele dure legeringen zoals Titaan, b.v.

Titaan LT24
\(R_e\)
=820 N/mm²
\(R_m\)
=890 N/mm²

gewicht = 4,55 g/cc

Nu zeg je dat je in de Robotwars meedoet. Ik heb dit wel een gezien en de slagwapens waren imposant. Echter denk ik dat de slagwapens beperkt zijn door het motortje die deze aandrijft of middels perslucht??. Nu weet ik niet het vermogen van dergelijke motortjes, maar als je dit weet en de arm (lengte van het slagwapen) dan kan je redelijk bepalen wat de maximale kracht is die dergelijke slagwapens kunnen leveren. Dan kan je veel beter je max. benodigde sterkte bepalen (misschien hoeft het allemaal niet zo sterk) en kan je lichter in het ontwerp van je pantser gaan. Ook de vorm van je pantser kan er volgens mij bijdragen dat je lichter kan.

Als je pantser zo wordt ontworpen dat deze de energie (kracht) vanuit een slagwapen kan beperken of verplaatsen (b.v. door opstaande hoeken aan te brengen), kunnen deze gebieden met hoeken al met veel minder materiaal worden uitgevoerd.

Leuke hobby, lijkt me. Vooral de uitdaging om een ontwerp te maken die klappen kan opvangen. En de uitdaging om je ontwerp zo te maken dat je nog bewegelijk blijft qua snelheid (lichter). Op al deze punten moet je zoeken naar een optimale verhouding tussen defensief en aanvallend en dus concessies doen aan je ontwerp. Waarbij je ontwerp weer gebaseerd is op je strategie en je aanvalswapen. Dat zijn leuke uitdagingen voor techneuten.

Berichten: 4

Re: Hardox,docol,domex of ?

Hoi,

Bedank voor jouw aantwoord, hoe sterk zijn dat weet ik niet precies, maar ik kan jouw wel zeggen dat ik heb een spinner gezien dat een gat in hardox heeft gemaakt, probeer een 30 kg schijf te stoppen tussen de 2000 en 3000 RPM.

dit machinnen zijn heel sterk .

Op youtube kan jij video's zien van gevechten.

Dus wat raad jij mij aan?

gr.

Antonio

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Hardox,docol,domex of ?

Dus wat raad jij mij aan?
Dat is echt heel moeilijk te zeggen. E.e.a. is afhankelijk van je budget, en je ontwerp van je robot denk ik. Als je sterk en licht wil, dan is Titaan een optie. Maar erg duur en weegt het op, tegen het voordeel dat je lichter bent?.

Je zou b.v. ook extra opstaande of uitstekende platen kunnen monteren die je opoffert om je werkelijke pantser te beschermen. Je zou je misschien ook eens kunnen oriënteren op kunststoffen. Er zijn b.v. kunststof producten die worden gebruikt in kogelvrije vesten. De Twaron vezel is hier een voorbeeld van. Ook DSM heeft een dergelijk product. Alleen wordt dat erg duur denk ik. Heel moeilijk om hier een uitspraak over te doen.

Berichten: 4

Re: Hardox,docol,domex of ?

Helly1975 schreef:Dat is echt heel moeilijk te zeggen. E.e.a. is afhankelijk van je budget, en je ontwerp van je robot denk ik. Als je sterk en licht wil, dan is Titaan een optie. Maar erg duur en weegt het op, tegen het voordeel dat je lichter bent?.

Je zou b.v. ook extra opstaande of uitstekende platen kunnen monteren die je opoffert om je werkelijke pantser te beschermen. Je zou je misschien ook eens kunnen oriënteren op kunststoffen. Er zijn b.v. kunststof producten die worden gebruikt in kogelvrije vesten. De Twaron vezel is hier een voorbeeld van. Ook DSM heeft een dergelijk product. Alleen wordt dat erg duur denk ik. Heel moeilijk om hier een uitspraak over te doen.
Weet iemand de rekgrens en treksterkte van RAEX?

Berichten: 4

Re: Hardox,docol,domex of ?

Weet iemand de rekgrens en treksterkte van RAEX? is die te vergelijken met Hardox 400 of 450 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Hardox,docol,domex of ?

Weet iemand de rekgrens en treksterkte van RAEX?
TIP: www.google.nl is een erg handige site als je iets zoekt.

http://www.jmvibro.com/files/RAEX.pdf

Reageer