Gebruik van tae buffer voor dna gelelektroforese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 108

Gebruik van tae buffer voor dna gelelektroforese

Hoi,

Ik vroeg mij af wat de specifieke voordelen zijn van Tris-acetaat-EDTA (TAE) buffer in DNA gelelektroforese.

Ik weet dat Tris zorgt voor buffering van de pH. En ik vermoed dat EDTA, aangezien het ionen cheleert, enzymactiviteiten inhibeert. Maar die acetaat, waar is die precies voor?

Deze is ook negatief geladen en dus zal ook in richting van de positieve pool migreren, net als het DNA. Heeft het daar msh iets mee te maken?

Greetzzz

Zwitterion
Everything is chemistry.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Gebruik van tae buffer voor dna gelelektroforese

Bumpen is nergens voor nodig en bovendien niet toegestaan op WSF, ik heb je bump verwijderd.

De functie van zowel de A als de B is hun invloed op de bufferwerking van Tris als ik me niet vergis.

Er zitten een aantal voordelen verbonden aan het gebruik van TAE boven TBE en dat begint met de kosten: TBE is zo'n 40% duurder om te maken. Ook is het een stuk gemakkelijker om DNA terug te winnen uit een TAE gel dan uit een TBE gel. Moderne silica kitjes doen het prima overigens. Ook wordt van TAE vaak een 50x oplossing gemaakt terwijl dat voor TBE stock 10x is, een aanzienlijk groter volume om op te slaan dus.

Een voordeel van TBE is dat solutes sneller migreren en de buffercapaciteit is groter.

Een nadeel van het gebruik van TAE schijnt te zijn dat het warmer wordt dan TBE buffer. For some reason..

Dat beïnvloed de pKa van Tris en de lagere pH als gevolg van een hogere temperatuur kan nadelig zijn voor wat je in je gel hebt.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer