The matrix

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 37

The matrix

Hallo Allemaal

Mischien is er al een topic over maar ik krijg bij de zoekfunctie niets.

Ik wil graag iets meer te weten komen over de film The Matrix, is al verschillende jaren oud, en ik heb hem een paar keer gezien, laatst nog een keer deel 3 en weer zag ik iets wat nog niet eerder gezien had, en nog steeds heb ik niet door wat de makers er mee wilden, ik bedoel, normaal heeft een film een eind en krijg je van verschillende mensen die die film zien het zelfde antwoord, maar volgens mij zijn er verschillende uitleg mogelijkheden mogelijk over het einde van The Matrix ik vond, vind, het in ieder geval wel erg fascinerend

Ik hoop dat iemand mij kan wijzen op mogelijke antwoorden, en zijn er meerdere en is er intresse voor dan schrijf ik wel een keer op hoe ik denk dat het was, het eind zoals ik het zie

Berichten: 8.614

Re: The matrix

Heb je al eens op de volgende website gekeken:

http://www.matrix-explained.com/
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 37

Re: The matrix

Klintersaas schreef:Heb je al eens op de volgende website gekeken:

http://www.matrix-explained.com/
Daarnet even , kijk een andere keer verder, bedankt voor de tip

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: The matrix

Het gaat over een geleidemaatschappij waari je na je geboorte een bepaalde loopbaan wacht en als je er van afwijkt wordt je gedelete.

Zo zou het ook kunnen worden in Nederland;je hebt het hier aardig goed maar je moet wel altijd maar werken.

De (strip) tekenaar/schrijver heeft dit gegeven wereldkundig gemaakt met dit verhaal,waarin de vrije geest een noodzaak zag om weer vrij te zijn.

Dit wordt natuurlijk door degenen die deze maatschappij hebben ontwikkeld natuurlijk tegengewerkt.

Niet om geld maar om puur het idee macht te hebben over iemand en het liefst veel iemanden.

De geschiedenis laat voldoende feiten zien van dat er wel vaker zo naar wordt gedaan.

Maar nu staat er een op en...die laat zien dat een eigen wil een eigen leven ook wel leuk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: The matrix

Het gaat over een geleidemaatschappij waari je na je geboorte een bepaalde loopbaan wacht en als je er van afwijkt wordt je gedelete.
Eh... Waar heb je het over? Niet over The Matrix, toch...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: The matrix

en is er intresse voor dan schrijf ik wel een keer op hoe ik denk dat het was, het eind zoals ik het zie


Misschien was een beter uitgangspunt geweest van dit topic om meteen jouw visie te vertellen. Nu krijg je

een beetje een opsomming van verschillende interpretaties in plaats van te discussieren omtrent een

bepaalde visie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: The matrix

Iedereen nog een fijne koninginnedag toegewenst. ;)
Eh... Waar heb je het over? Niet over The Matrix, toch...
Heb jij hem gezien? deel 1-2-3?Het einde vond ik wat leeg maar het zou zo maar kunnen;het blijft een film.

Ik als vervent comicreader/collector ken het gegeven al van ver voor de tijd dat de film uitkwam dus ik heb er wel eens over nagedacht dat de eenheidsworstenmaatschappij ook bij ons in Nederland zou kunnen binnendringen.

Met de komst van de coca cola zou het eerste zaadje wel eens gepland kunnen zijn.

Veel comics(en natuurlijk ook andere boeken)hebben echt wel profetische inhoud en van Jules Verne tot Manga zie ik dingen beschreven waarvan ik soms verbaasd denk:,,Hé dat heb ik eerder gelezen:Dit was dus voorspeld''.

De kennis van de mens is meetbaar gelijkelijk oneindig vormbaar als zijn fantasie.(Ja,dát zit wel goed met ons.)
remember schreef:Hallo Allemaal.... erg fascinerend

Ik hoop dat iemand mij kan wijzen op mogelijke antwoorden, en zijn er meerdere en is er intresse voor dan schrijf ik wel een keer op hoe ik denk dat het was, het eind zoals ik het zie
....Is toch een uitnodiging voor het geven van een antwoord of zienswijze?
Klintersaas schreef:Heb je al eens op de volgende website gekeken:

http://www.matrix-explained.com/
Ik ga even kijken;u hoort nog van mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: The matrix

Heb jij hem gezien? deel 1-2-3?Het einde vond ik wat leeg maar het zou zo maar kunnen;het blijft een film.
Ik heb ze allemaal een keer of twee gezien...
Ik als vervent comicreader/collector ken het gegeven al van ver voor de tijd dat de film uitkwam dus ik heb er wel eens over nagedacht dat de eenheidsworstenmaatschappij ook bij ons in Nederland zou kunnen binnendringen.
De achtergrond die jij The Matrix toekent bestaat inderdaad al langer. Al langer dan er comics zijn. En de comics van de Matrix zijn er trouwens na de film gekomen. De matrix (het gegeven binnen de film) is echter geen goed voorbeeld van een fascistoïde en gedetermineerde maatschappij. Binnen de matrix beweegt de mens zeg vrij, binnen bepaalde beperkingen. Dat kan eventueel als een metafoor gezien worden op het feit dat we genoegen nemen met een soort illusoire vrijheid, maar hier wordt vooral gespeeld met het idee van Plato's grot en het brain in a vat. Smith zegt in The Matrix dat de matrix ooit een ideale wereld simuleerde, maar dat de menselijke geest er blijkbaar niet mee om kon. Het door de Wachowski's geproduceerde V for Vendetta sluit meer aan bij jouw thema. V for Vendetta is trouwens wel gebaseerd op een comic van Allan Moore (Watchmen, From Hell), maar dat wist jij ongetwijfeld al.

De zaken die verwijzen naar een eenheidsmaatschappij, dienen vooral de plot. Op filosofisch niveau wordt er met meer gespeeld (en op den duur komt het n.m.m. redelijk van de pot gerukt over).
Manga
Manga's zouden inderdaad van grote invloed geweest zijn op de Matrix-trilogie, en uiteraard op The Animatrix.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: The matrix

ypsilon schreef:Ik heb ze allemaal een keer of twee gezien...

De achtergrond die jij The Matrix toekent bestaat inderdaad al langer. Al langer dan er comics zijn. En de comics van de Matrix zijn er trouwens na de film gekomen. invloed geweest zijn op de Matrix-trilogie, en uiteraard op The Animatrix.
Het gaat wat verder terug ;) dus even deze info:

the matrix comicbook nr 1

http://www.comicvine.com/matrix-universe/34-55987/

De comic is er sinds de mensheid bestaat.

Het tekenen van hoe het was,gaat,zou moeten of wat mogelijk is bewijst zich overal op onze aarde.

De eerste tekening van een boot is misschien door de zee uit het zand weggespoeld maar daarna zijn meer boten gebouwd dan de tekenaar ooit zou kunnen bedenken.

Berichten: 37

Re: The matrix

Hallo een ieder

Ik ben een week weg geweest vandaar mijn wat late reaktie, ik heb niet meteen mijn visie gegeven omdat ik dacht dat er al wel een topic was en ik niet goed gezocht had, ik ben niet zo handig zoals vele van jullie met dit alles, maar goed, mijn visie op de matrix na het zien van alle delen.

De Ki is zover ontwikkeld dat het zich bewust is van zijn onvolmaaktheid het streeft naar perfectie maar "weet" dat dat een zijns toestand is, een eindstand, en creert, houd in stand, de onvoorspelbaarheid van het menselijke gedrag om te groeien, om zich zelf te verbeteren.

Het proces brengt risico met zich mee maar dat kan niet anders, ik denk dat het orakel als een noodrem fungeert, tenslotte was dat een progr. en eenmaal overgenomen door Smith wil dat zeggen dat Smith zich wel vrij door de matrix kan bewegen maar dat hij wel een soort van virus in zich heeft,

Dat Neo sentenials buiten de matrix om kon tegen houden lijkt me te verklaren doordat toen hij "samensmolt" met Smith en er iets van hem werd overgedragen in Smith er dan ook iets overgedragen moet zijn van smith ( die toen nog verbonden was met ki) op Neo en dus ook buiten de matrix "verbonden was met ki( weet even niet hoe, ik weet niet alle antwoorden, lang niet alle)

Later als Neo weer samenkomt met Smith is de cirkel weer rond, de matrix is flink door elkaar geschud, maar kon niet vernietigd worden door het orakel en hersteld zich weer, en de ki heeft via Neo het begrip liefde leren kennen, wat het op een andere manier ook al leerde door de ouders van het kleine meisje ( die ik meen prog. waren) waarmee het eindigt, op het eind is het dan zo dat dat meisje de zonsopgang heeft gemaakt en het ki dus ook kennis maakt met het begrip schoonheid.

In hoeverre die begrippen door kunnen dringen in een KI??? zolang het niet duidelijk is wat bewustzijn is zie ik niet in dat een ander bewustzijn dan het onze niet dezelfde begrippen eigen kan maken en tenslotte is het in de film zo dat het ki door mensen gemaakt is, het kan dan niet anders dan dat het ki ook iets "menselijks" moet hebben

Aldus mijn voorlopige mening,,, in het kort.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: The matrix

remember schreef:Hallo een ieder

het kan dan niet anders dan dat het ki ook iets "menselijks" moet hebben

Aldus mijn voorlopige mening,,, in het kort.
Alles door de mens vervaardigd heeft iets menselijk of staat de mens ten dienste.

Ook de bedenker van de Matrix zal dat door hebben gehad maar is het doel booerbij geschoten.

De ,,discipel''die de mens weer zijn vrijheid zal geven is hier ook bovenmenselijk en dat geeft de intrigerende noot aan deze film.

Het- ieder heeft zijn functie gegeven- blijft mij toch bezig houden.

Onze maatschappij glijdt mijns inziens ook die kant op.

Reageer