Ijzersterk spinnenweb

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Ijzersterk spinnenweb

Gewoon spinrag is al sterker dan staal en dus een van de sterkste materialen op aarde. Maar fysici hebben het concept ‘ijzersterk’ nog net een trapje hoger getild.


Wetenschappers voegden kleine hoeveelheden metaal aan de draden van een spinnenweb. Ze kregen zo spinrag dat liefst acht maal sterker is dan ‘gewone’ spindraad. Ze hopen op deze manier sterkere materialen te ontwikkelen die toch heel flexibel zijn. Spinnenwebben bestaan uit uit dunne laagjes kristalachtige eiwitten die samengebonden zijn door laagjes aminozuren.


Lees meer ... EOS


Lees meer ... Max Planck Society
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 8.614

Re: Ijzersterk spinnenweb

Ik ben benieuwd of het iets wordt. Al decennialang zoekt men manieren om spinrag op een economisch voordelige manier te gebruiken. Toepassingen zat uiteraard, maar ik vraag me af hoe ze dit procedé industrieel rendabel willen maken, aangezien spinnen niet in grote hoeveelheden bij elkaar gezet kunnen worden, zonder dat ze elkaar opeten (op een aantal sociale spinnen na).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4.502

Re: Ijzersterk spinnenweb

Het verslag van het Max Plank-instituut is interessant;het probleem met kunststoffen of menging met metaal-ionen is dat de trekvastheid en buigvastheid enorm hoog maar dat de zwakte de afschuif-vastheid is (als ik het goed uitdruk)


Een vissnoertje kun je alleen met veel mechanische hulp uitrekken en stuk trekken,met een schaartje ben je er zo doorheen!


Het zou kunnen zitten in de moleculaire lengtestructuur;probeer eens een stuk vurenhout (dennen,grenen) in lengterichting door te zagen,dat kost veel meer moeite dan in de dwarsrichting.


Hardhout (eiken,teak,iroko,merantie,etc)heeft een andere structuur, het geeft minder verschil in zaagkracht.

Berichten: 4.502

Re: Ijzersterk spinnenweb

Nog wat aanvulling op het spinrag-onderwerp:


Alle kunststoffen worden gemaakt van fossile (brand-)stoffen en die fossiele stoffen waren alle oorspronkelijk levende materie welke dus alle een celdelingsstructuur hadden.


Gesteente heeft dat nooit gehad,behalve wrs.koolstof.


De kunststoffen hebben-voor zover ik weet - moleculaire lengtestructuur (polymeren?)-die is overgebleven uit de oorspronkelijke levende materie.


De celdeling is blijkbaar-ik geen bioloog- gericht op grotendeels een lengterichting-ontwikkeling en in mindere mate een breedte (omvang-ontwikkeling),de cellenverdeling in breedterichting zal dus minder zijn dan in lengterrichting en het zwakke punt vormen bij optredende dwarskrachten (snijden,ponsen,ed).


Gesteente heeft over het algemeen een gelijke vastheid in verschillende richtingen door de kristalstructuur,hoewel die op zich varieert.

Reageer