Koppelen 2 hydraulische cilinders

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Koppelen 2 hydraulische cilinders

Hallo,

van een afgedankte aanhangwagen op het werk die niet meer gekeurd raakt zouden we een kipwagen willen maken voor op privedomein.

Met een enkele hydraulische cilinder in het midden is dit eenvoudig op te lossen, maar om een stabielere opstelling te krijgen hadden we graag met 2 cilinders gewerkt op de uithoeken van de bak.

Mijn gezonde boerenverstand zegt mij dat wanneer ik zomaar twee cilinders zou aansluiten op de pomp, de cilinder die het minst belast is, en dus aan de 'lichtste kant' van de ongelijk belaste kipwagen staat, het snelst zal omhoog gaan, en ongewenste krachten op het chassis van de bak gaat uitoefenen.

Veel zoeken op het internet heeft me behalve enkele vrij dure oplossingen niet echt verlichting kunnen brengen, maar ik had zelf wel een klein eenvoudig idee.

Stel dat ik twee dubbelwerkende cilinders gebruik, de pomp aangesloten op de opwaartse kant van de eerste, de neerwaartse kant van die eerste zit reeds vol olie en is aangesloten op de opwaartse kant van de tweede.

Wanneer ik nu druk zet op de opwaartse kant van de eerste zal de olie uit de neerwaartse kant van deze naar de opwaartse kant van de tweede gestuwd worden, zo zal de tweede gedwongen worden mee te lopen met de eerste.

Zie ik dit verkeerd, is dit onuitvoerbaar, maak ik ergens een onervaren redeneerfout?

Iemand andere oplossingen?

Alvast bedankt voor de reacties en mijn excuses voor het gebrek aan correcte termen, maar ben een complete leek op hydraulica gebied..

Mocht iemand trouwens interessante sites of ander materiaal rond beginnersniveau hydraulica hebben, aarzel niet om mij door te verwijzen.

Berichten: 2.746

Re: Koppelen 2 hydraulische cilinders

Ik zou toch gewoon met 1 stevige cilinder werken, zoals alle commerciële kipsystemen.

Een regelsysteem zou te duur zijn op huis tuin en keukenschaal.

Berichten: 1

Re: Koppelen 2 hydraulische cilinders

J_V schreef:Hallo,

van een afgedankte aanhangwagen op het werk die niet meer gekeurd raakt zouden we een kipwagen willen maken voor op privedomein.

Met een enkele hydraulische cilinder in het midden is dit eenvoudig op te lossen, maar om een stabielere opstelling te krijgen hadden we graag met 2 cilinders gewerkt op de uithoeken van de bak.

Mijn gezonde boerenverstand zegt mij dat wanneer ik zomaar twee cilinders zou aansluiten op de pomp, de cilinder die het minst belast is, en dus aan de 'lichtste kant' van de ongelijk belaste kipwagen staat, het snelst zal omhoog gaan, en ongewenste krachten op het chassis van de bak gaat uitoefenen.

Veel zoeken op het internet heeft me behalve enkele vrij dure oplossingen niet echt verlichting kunnen brengen, maar ik had zelf wel een klein eenvoudig idee.

Stel dat ik twee dubbelwerkende cilinders gebruik, de pomp aangesloten op de opwaartse kant van de eerste, de neerwaartse kant van die eerste zit reeds vol olie en is aangesloten op de opwaartse kant van de tweede.

Wanneer ik nu druk zet op de opwaartse kant van de eerste zal de olie uit de neerwaartse kant van deze naar de opwaartse kant van de tweede gestuwd worden, zo zal de tweede gedwongen worden mee te lopen met de eerste.

Zie ik dit verkeerd, is dit onuitvoerbaar, maak ik ergens een onervaren redeneerfout?

Iemand andere oplossingen?

Alvast bedankt voor de reacties en mijn excuses voor het gebrek aan correcte termen, maar ben een complete leek op hydraulica gebied..

Mocht iemand trouwens interessante sites of ander materiaal rond beginnersniveau hydraulica hebben, aarzel niet om mij door te verwijzen.
Hallo,

Bovenstaande kan niet werken als de 2 cilinders gelijk zijn. het volume van de cilinder aan stangzijde (neerwaartse kant) is kleiner dan het volume van de cilinder aan bodemzijde (opwaartse kant). de cilinder die wordt aangestuurd met de olie van stangzijde zal dan niet volledig uitgaan.

Dit werk alleen als de 2 volumes gelijk zijn.

Uit ervaring weet ik dat dit systeem uiteindelijk problemen gaat opleveren met de gelijkloop van de twee cilinders.

Dit komt door geringe lekverliezen in de cilinders.

Reageer