Spanning over asynchrone motor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 34

Spanning over asynchrone motor

Hallo,

wij zijn bezig met een windturbine maken met een vermogen van 4kW. Helaas blijft de spanning van de motor in generator bedrijf op 485V met een stroom van 4.5A. Het vermogen met de nanovip gemeten is 2.1 kW, dus ongeveer 3.2 kW rekening houdend met factor V3.

Het kenplaatje geeft echter 400V in driehoek met een vermogen van 4 kW en 715 toeren. De toeren zijn ook iets te hoog, 770. Het betreft een 8 polige motor dus onze vermoedens zijn een defect, of verkeerde instelling in de regelaar. Wat ik wel vreemd vind is dus dat een 8 polige motor eigenlijk 750 toeren moet draaien op 50 Hz, en dan dus naar 715 gaat (slip 35) om generator te worden.

De vraag is dus, hoe komt het dat wij op 775 toeren zitten met deze spanning? De regelaar doet wel ietwat moeilijk met het instellen, bijv de nominale spanning staat ingesteld op 120V en die kan niet veranderd worden. Het is een unidrive regelaar. Kan het zijn dat deze instelling niet goed is? 120 zouden wij graag 400V van maken als nominale motorspanning, maar dat verklaart nog niet direct dat er 485V over de motor staat. De nominale stroom is wel ingesteld in de regelaar op 9.5A en het aantal toeren klopt ook, 715.

Ideeen alstublieft, de regelaar opsturen gaat veel tijd (geld) kosten en het is mij nog niet duidelijk of dit zeker weten het probleem oplost.

MvG

VinSoft

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Spanning over asynchrone motor

Dit onderwerp past beter in het forum elektrotechniek en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanning over asynchrone motor

Wat ik wel vreemd vind is dus dat een 8 polige motor eigenlijk 750 toeren moet draaien op 50 Hz, en dan dus naar 715 gaat (slip 35) om generator te worden.
In motorbedrijf zal het toerental door de slip lager worden dan het theoretisch toerental. Maar als generator moet het toerental juist boven de theoretische waarde komen, je krijgt dan negatieve slip.

Reageer