Voedingsbodem

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 486

Voedingsbodem

ik heb een tijde geleden een aan scientists at work meegedaan en wa zijn zo naar de unief geweest en daar hebben we met plantenhormenen geprutst en ook zo plantjes uit een stuke blad gemaakt.

We hadden ook een paar mini stekjes gemaakt en die dan in voedingsbodem gezet.

Nu vraag ik me af hoe ik die voedingsbodem kan namaken en hoe ik een beetje steriel kan werken

ik weet dat het hoofdsbestanddeel van voedingsbodem agar agar is, maar wat moet er bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Voedingsbodem

Agar zorgt ervoor dat de voedingsbodem na opkoken een vaste vorm krijgt. In die voedingsbodem zittten de componenten waar het organisme op groeit. Vaak wordt als voeding gistextracten gebruikt. Deze bezitten o.a. alle aminozuren en andere bouwstenen. Daarnaast wordt vaak een buffer of zout gebruikt. Dit veschilt per organisme.

Vergeet een anibioticum niet, dan hoef je ook niet steriel te werken!
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Voedingsbodem

welk soort antibioticum?

wat moet ik er dus juist bij doen en in welke verhoudingen als ik vragen mag?

Re: Voedingsbodem

ik zou geen antibioticum toepassen, daarmee heb je immers kans op het krijgen van resistente bacterien en andere problematiek.

voor steriel werken moet je gewoon een gasbrander in de buurt houden en bij het opkoken van je voedingsbodem zorgen dat er geen lucht in kan.. snel schenken en vooral zorgen voor weinig luchtbeweging. je hebt dus geen antibiotica nodig.

je zou wel nog wat alcohol kunnen gebruiken om je tafel enz mee te ontsmetten, maar ook dat is eigenlijk niet nodig.

antibiotica is naar mijn mening uit den boze (buiten het lab althans)

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Voedingsbodem

ah ok maar wat moet ik er dan nog in doen?

enkele tijd geleden had ik er als eens een paar gemaakt, ik heb er zelf een die ik al 3 maand heb (zelf gemaakt) en waar nog geen schimmel op staat er zijn wel een paar lichtbruine schijven in de voedingsbodem onder het stukje plant gekomen en de plant zelf is van onder bruin geworden. maar toch wil het niet groeien (het was een orchidee)

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Voedingsbodem

Gebruik van antibioticum moet je niet uitvoeren in de vorm van een cocktail wat multiresistentie kan veroorzaken. Gebruik gewoon ampicilline of penicilline, kanamycine, enz. Maar nooit bij elkaar. Het is of/of. Multiresistentie van bacterien krijg je niet zomaar. In laboratoria wordt vaak gebruik gemaakt van antibiotica. Als je maar weet wat je doet.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Voedingsbodem

ok maar wie iemand de verhoudingen die ik moet gebruiken?

Berichten: 2.746

Re: Voedingsbodem

en "meststoffen" zoals nitraten, fosfaten, amonium-,..

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Voedingsbodem

Code: Selecteer alles

Werk in een steriele ruimte (ip een laminair air flow kast) bv een aquariumbak die je regelmatig ontsmet.







Ik weet niet welke plant je wilt kweken, maar een recept van een heel algemeen medium is:



4,49 g Murashine en Skoog medium



6 g agarpoeder ·



30 g gewone suiker, aanvullen met water tot een liter



Men kan hierin bv kaaps viooltje kweken. Voor een tabaksplant bv. geld weer een ander medium. Het internet staat vol met medium beschrijvingen. Zoek op medium plant weefselkweek. Of in het engels op plant tissue culture.







Vriendelijke groet,







Marc Zitzen


Weet er iemand waar ik Murashine en Skoog medium zou kunnen halen?

Reageer