[warmteleer] stoomturbine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[warmteleer] stoomturbine

he mensen, voor een aantal opdrachten over gasturbines en stoomturbines loop ik vast bij een vraag over het door rekenen van een stoomturbine.

dit is de vraag:

----------------------

A power plant operates on a regenerative vapour power cycle with two feedwater heaters. Steam enters the first turbine stage at 12 MPa, 520 graden C and expands in three stages to the condenser pressure of 6 kPa. Between the first and second stages, some steam is diverted to a closed feed water heater at 1 MPa, with saturated liquid condensate being pumped ahead into the boiler feedwater line.

The feedwater leaves the closed heater at 12 Mpa, 170 graden C. Steam is extracted between the second an third turbine stages at 0.15 MPa and fed into an open feedwater heater operating at that pressure. Saturated liquid at 0.15 MPa leaves the open feedwater.

each turbine stage has an isentropic efficiency of 82% and each pump an efficiency of 100%

The net power developed is 320 MW

A) Determine the thermal efficiency

B) Determine the mass flow rate into the first turbine, in kg/h

--------------------

aangezien ik me het schema al niet goed voor de ogen kan halen vroeg ik me af of iemand me kan helpen met deze som? ( ik ben meer van de gasturbines:P)

alvast bedankt!

Berichten: 3

Re: [warmteleer] stoomturbine

Probeer alles wat er gebeurt in een schema'tje te zetten.

Probeer alle gegevens op een rijtje te krijgen. Werk bijvoorbeeld volgens het GGFIRES (Gegeven Gevraagd Formule Invullen Rekenen Eenheid Significantie)

Berichten: 2

Re: [warmteleer] stoomturbine

yo, dat had ik al geprobeerd, maar het schema dat ik teken klopt net volgens mij... als ik er mee ging rekenen kwam ik op een rendement van 30% uit, en dat lijkt me wat laag...

Berichten: 2.746

Re: [warmteleer] stoomturbine

dat hoeft niet per se fout te zijn. Het rendement is niet heel hoog, maar ook niet ongeloofwaardig laag.

Reageer