Wat doet mensen liegen?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Wat doet mensen liegen?

Om welke redenen of motieven gaan mensen liegen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wat doet mensen liegen?

Dat gaat een waslijst aan redenen opleveren... Kun je iet of wat specifiëren, zodat er wat lijn in komt te zitten?

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Wat doet mensen liegen?

Om welke redenen of motieven gaan mensen liegen?
Wat betreft de motieven zou ik zeggen:
  • Om er zelf beter af te komen
  • Om een ander er beter af te laten komen
  • Om een ander er slechter af te laten komen
  • Als sociaal smeermiddel (leugentje om bestwil)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Wat doet mensen liegen?

Dat gaat een waslijst aan redenen opleveren.
Ik ben benieuwd.

Misschien angst voor straf?

Waarom gaat een kind van tien plotseling liegen, terwijl haar sociale omstandigheden niet of nauwelijks veranderd zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wat doet mensen liegen?

Dit wordt, zelfs voor de meer praktische kant, wat weinig filosofisch. Dit kan prima besproken worden in het WSF-café.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wat doet mensen liegen?

Om welke redenen of motieven gaan mensen liegen?


Omdat de waarheid nadeliger is/wordt ingeschat dan een leugen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Wat doet mensen liegen?

Dit wordt, zelfs voor de meer praktische kant, wat weinig filosofisch. Dit kan prima besproken worden in het WSF-café.
Is dit geen ethisch probleem?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wat doet mensen liegen?

Neen. Je vraagt naar redenen, niet naar aanvaardbaarheid. De manier waarop het gepresenteerd is, zorgt dat dit onderwerp beter hier past.

Gebruikersavatar
Berichten: 270

Re: Wat doet mensen liegen?

Bij mij persoonlijk is de reden van liegen het feit dat ik anderen (die vertrouwen in mij hebben) niet teleur wil stellen.

beetje zwak ik weet het..
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Wat doet mensen liegen?

Er hoeft niet altijd een reden te zijn, sommige mensen doen het gewoon.

Ik herinner mijn grootvader zeggen dat hij naar frituur A was geweest, terwijl frituur B mijn grootmoeder belde dat hij zijn paraplu vergeten was. Terwijl er absoluut geen reden was om over zoiets stoms te liegen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Wat doet mensen liegen?

Jona444 schreef:Er hoeft niet altijd een reden te zijn, sommige mensen doen het gewoon.

Ik herinner mijn grootvader zeggen dat hij naar frituur A was geweest, terwijl frituur B mijn grootmoeder belde dat hij zijn paraplu vergeten was. Terwijl er absoluut geen reden was om over zoiets stoms te liegen.
Hoe weet je dat hij zat te liegen en niet per ongeluk de verkeerde naam gaf? (en wellicht daarna loog om niet voor schut te staan). Dat er ogenschijnlijk geen zinnige reden is om te liegen wil niet automatisch zeggen dat die er ook niet zijn.

Berichten: 4.246

Re: Wat doet mensen liegen?

Jona444 schreef:Er hoeft niet altijd een reden te zijn, sommige mensen doen het gewoon.

Ik herinner mijn grootvader zeggen dat hij naar frituur A was geweest, terwijl frituur B mijn grootmoeder belde dat hij zijn paraplu vergeten was. Terwijl er absoluut geen reden was om over zoiets stoms te liegen.
En hoe weten wij dat jij nu niet aan het liegen bent? =D>
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 60

Re: Wat doet mensen liegen?

Jajaja schreef:Bij mij persoonlijk is de reden van liegen het feit dat ik anderen (die vertrouwen in mij hebben) niet teleur wil stellen.

beetje zwak ik weet het..
Ik heb vooral in het verleden ook om die reden vrij veel (vind ik) tegen mijn ouders gelogen ;)

(en uit voorzorg ook tegen mensen die mijn ouders wel eens spraken)

Uiteindelijk heeft het me meer pijn gedaan dan geluk, dus tegenwoordig probeer ik zo weinig mogelijk te liegen.

Het gezegde is er niet voor niks...Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel.

Liegen levert zelden iets op (op lange termijn), alleen als je geen geweten hebt werpt het af en toe vrucht af, meestyal is het een vicieuze cirkel.

Bij deze dus de oproep om niet meer te liegen =D>

ps: is verzwijgen ook een vorm van liegen?

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Wat doet mensen liegen?

mitsumark schreef:Liegen levert zelden iets op (op lange termijn), alleen als je geen geweten hebt werpt het af en toe vrucht af, meestyal is het een vicieuze cirkel.

Bij deze dus de oproep om niet meer te liegen =D>
Als je liegen gebruikt als sociaal smeermiddel levert het wel degelijk wat op.

Als je geliefde trots een nieuw kledingstuk laat zien (en het is werkelijkwaar spuuglelijk) dan zeg je toch zonder aarzelen "wat mooi".

Als je uitroept "wat lelijk" of "zonde van je geld", hoe waar dat dan ook mag zijn, dat levert op korte en langere termijn niks op.

Dus bij deze de tegen oproep: geef uw medemens een beter voelen en lieg! ;)

En als je echt in gewetensnood komt kan je altijd nog zeggen "wat apart".
ps: is verzwijgen ook een vorm van liegen?
Jazeker "Lying by omission" (Liegen door nalatigheid).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Wat doet mensen liegen?

Hoe weet je dat hij zat te liegen en niet per ongeluk de verkeerde naam gaf? (en wellicht daarna loog om niet voor schut te staan). Dat er ogenschijnlijk geen zinnige reden is om te liegen wil niet automatisch zeggen dat die er ook niet zijn.
Waarom zou hij daarvoor voor schut staan? Er waren trouwens wel veel meer dingen waarvan men zei dat het niet kon.
En hoe weten wij dat jij nu niet aan het liegen bent? =D>
Dat zal ik u eens uitleggen. Als ik nu aan het liegen ben, dan ben ik aan het liegen terwijl daar geen reden toe is. Ik heb gesteld dat mensen niet altijd een reden nodig hebben om te liegen. Als ik gelogen heb over het verhaal heb ik alsnog bewezen dat mensen niet altijd een reden nodig hebben om te liegen. Want dan ben ikzelf de leugenaar, de leugenaar die loog terwijl daar geen reden toe was. Spreek ik de waarheid, dan heb ik het ook bewezen want dan is mijn grootvader de leugenaar die toen geen reden nodig had om te liegen.

Verborgen inhoud
Ter informatie: Het verhaal is wel degelijk waargebeurd. Niet dat het zo spectaculair ongeloofwaardig is, maar toch voor de volledigheid.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer