Stroom door lamp

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 29

Stroom door lamp

Hallo, ik zit met volgende vraag

Als ik een lamp laat branden, loopt daar dus een stroom door.

Nu, wordt een deel van deze stroom dan omgezet in licht?

Of een deel van de lading?

Of is dit hetzelfde misschien?

Nuja dus graag een woordje uitleg van iemand die hier iets over weet.

Ik begrijp het namelijk niet zo goed ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Stroom door lamp

Wat er gebeurt is dat de stromende elektronen in dat draadje veel weerstand ondervinden. Ze botsen tegen de atomen van het draadje op. Die gaan daardoor sneller trillen. Het trillen van atomen hangt samen met temperatuur: hoe harder atomen trillen, hoe hoger de temperatuur. Het draadje wordt heet, letterlijk gloeiend heet.

Atomen zenden altijd (elektromagnetische) straling uit. Laat het atoom hard genoeg trillen en die straling komt zelfs in het gebied van het zichtbare licht.

Wat er omgezet wordt is elektrische energie in warmte, en die warmte (voor een deel) in stralingsenergie. Er verdwijnen geen elektronen, er verdwijnt geen lading, er verdwijnt geen stroom.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: Stroom door lamp

Dus maw, de snelheid van de elektronen wordt omgezet in warmte, dus licht.

Maar dat zou dan willen zeggen dat de elektronen voor de lamp sneller stromen dan erna..

Dit houdt toch geen steek?

Berichten: 2.746

Re: Stroom door lamp

In heel de draad zal de driftsnelheid hetzelfde zijn. Maar die snelheid is wel bepaald door de weerstand van de lamp. Als je er een andere weerstand op aansluit zal de snelheid veranderen. Die snelheid resulteert in een stroomsterkte.

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: Stroom door lamp

Als de snelheid van de elektronen niet veranderd, welke energie in de elektronen wordt er dan omgezet in warmte om daarna te worden omgezet in elektromagnetische straling?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Stroom door lamp

Maar dat zou dan willen zeggen dat de elektronen voor de lamp sneller stromen dan erna..
nee, dat doen ze niet. Denk jezelf in dat de spanningsbron tegen de elektronen duwt, en de elektronen tegen elkaar.

Zo'n beetje als de schakels in een fietsketting. De trapas (energiebron) trekt de schakels (elektronen) rond. Aan het achterwiel (verbruiker) wordt dat afgeremd (en die energie wordt daar bijvoorbeeld omgezet in bewegingsenergie voor de fiets) , maar daardoor wordt héél de ketting afgeremd. Til je achterwiel op, het achterwiel biedt nou heel weinig weerstand, de ketting gaat als een gek in het rond draaien (hoge stroomsterkte).
welke energie in de elektronen wordt er dan omgezet in warmte
Er zit nauwelijks energie in die elektronen zelf. Het is de kracht die ze aan elkaar doorgeven. Denk bijvoorbeeld aan een touw waarmee je een karretje tegen een helling op trekt. Het is via het touw dat je die energie van jou op de kar overbrengt, maar dat touw zelf "verliest" geen energie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: Stroom door lamp

Oja ik snap het!

dankje ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: Stroom door lamp

Er zit nauwelijks energie in die elektronen zelf. Het is de kracht die ze aan elkaar doorgeven. Denk bijvoorbeeld aan een touw waarmee je een karretje tegen een helling op trekt. Het is via het touw dat je die energie van jou op de kar overbrengt, maar dat touw zelf "verliest" geen energie.
Dat snap ik opzich wel maar, die energie die van de batterij naar de elektronen gaat wordt "opgeslagen" in de elektronen om daarna naar het lampje te gaan om die energie om te zetten in warmte.

Mijn vraag is: Die doorgegeven energie van de batterij naar de elektronen, in welke vorm is die energie aanwezig in de elektronen?

Met vorm bedoel ik, wat voor soort die energie bijv: bewegingsenergie, warmte of sneldheid.

Berichten: 29

Re: Stroom door lamp

ik vermoed dan soort van potentiele energie ofzo

Maar ik bedacht me plots:

Als je zoals je zei de stroom vergelijkt met lus, opgespannen langs de kant waar je trekt, en de weerstand met een soort wrijvingswiel ofzo,

dan is het plots wel heel logisch dat stroom van lage spanning naar hoge spanning vloeit he ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Stroom door lamp

Mijn vraag is: Die doorgegeven energie van de batterij naar de elektronen, in welke vorm is die energie aanwezig in de elektronen?
een verwaarloosbare hoeveelheid vind je terug in bewegingsenergie van de elektronen. Voor de rest is die energie niet "aanwezig" in de elektronen, net zo min als dat de energie die jij in de trapas van je fiets steekt op enig moment in die schakels van je ketting terug te vinden zou zijn. (Op dat verwaarloosbare beetje bewegingsenergie van je schakels na.)

Als jij met een touw een blok over straat sleept, zit de energie die nodig is om dat blok voort te slepen ook op geen enkel moment in dat touw.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 703

Re: Stroom door lamp

Klopt mijn idee dat de elektronen potentiële energie verliezen, dat je het ongeveer kan beschouwen alsof er een elektrisch veld in de stroomdraad is?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Stroom door lamp

Sterker nog, er is een elektrisch veld in de stroomdraad. De energie is er dan ook in de vorm van elektromagnetische energie.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Stroom door lamp

Valt dit niet te beschouwen als een soort dichtgeplooid vloeitje bij een sigaret?

Eens dichtgeplooid is dit dan toch het omhulsel, dat een soort buis vormt waardoor de elektronen bewegen in een bepaalde richting (te bepalen met de rechterhandregel-methode van de kurkentrekker).

Is er, zoals Phys zei, een veld IN de draad, of eerder zoals ik dacht (excuses als ik verkeerd ben) ROND de draad?

Afbeelding

Wanneer we over veld beginnen, komen we in de buurt van elektromagnetisme, waardoor de zin van de stroom kan bepaald worden door de polen te oriënteren.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Stroom door lamp

Ik zie dat er een elektrisch veld in de draad is; uiteraard is er ook een magnetisch veld rond de draad zoals in jouw plaatje.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer