Paarvorming of creatie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Paarvorming of creatie

Is er ooit onderzoek gedaan naar het volgende? Ik kan er niets over vinden.

a) Hoe vaak per seconde ontstaat er in in elke m3 van het heelal tegelijk een elektron en positron?

b) Bestaat er een bepaalde statistiek met welke energie ze ontstaan?

c) Is de frequentie bij a) gelijk aan de annihilatie frequentie? (Ik verwacht van wel.)

Berichten: 48

Re: Paarvorming of creatie

a) Hoe vaak per seconde ontstaat er in in elke m3 van het heelal tegelijk een elektron en positron?
Dit is lastig te meten, omdat virtuele deeltjes niet te meten zijn. Er zijn wel schattingen. Zo is het verval van zwarte-gaten (Hawking-Bekenstein radiation) gebasseerd op het ontstaan van dergelijke deeltjes.
b) Bestaat er een bepaalde statistiek met welke energie ze ontstaan?
Wat bedoel je met statistiek? Fermi-Dirac of Einstein-Bosen statistiek? Of een geheel andere?
c) Is de frequentie bij a) gelijk aan de annihilatie frequentie? (Ik verwacht van wel.)
Ja. Wat anders wordt de energie behoudswet geschonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Paarvorming of creatie

Wat bedoel je met statistiek?
De deeltjesparen zullen steeds met verschillende energieën ontstaan(, uiteraard met een vast minimum). Hoe ziet de verdeling over die energieën eruit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Paarvorming of creatie

Er is inderdaad al heel veel onderzoek naar gedaan, al in de jaren '30 in de vorige eeuw, maar een duidelijk antwoord vind ik ook niet zo snel op internet. Het hangt namelijk van vele factoren af, bijvoorbeeld van elektrisch veld en van gradiënt van elektrisch veld in de ruimte. Voor een voorbeeld kun je dit artikel eens lezen, maar eenvoudig is het niet.

Reageer