Fotosynthese co2 calvincycles

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Fotosynthese co2 calvincycles

Hoi Allemaal:

Waarom stoot een plant, 's nachts CO2, en dan voorrnamelijk het C daarvan uit, terwijl hij dit 's nachts juist probeert om te zetten naar koolhydraten.

Is dit een overschot of een andere koolstof verbinding?

Groetjes Bart

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Fotosynthese co2 calvincycles

Je moet het zo bekijken.

Een organisme heeft 2 dingen nodig nl energie en bouwstenen.

Wij gebruiken suikers zowel energie (citroenzuur cylus waar we telkens CO2 uitstoten en NAdH en NHDP maken) als bouwsoffen want elk suiker dat gevormd wordt in die cyclus kan eruit genomen worden en bv omgezet worden naar Aminozuur.

Wat planten doen is toffer zij nemen energie van de zon en zetten deze om in door de cel bruikbare energie =ATP. Daarnaast hebben ze bouwstoffen nodig en die maken ze dan uit CO2 door telkens een CO2 in te bouwen. Maar 's nachts gaat dit niet, der is geen licht, dus doen ze dan wat wij doen. Dit is die suikers gebruiken om energie te verkrijgen.

Vandaar dat het niet goed is om planten te zetten in je slaap kamer want ze verchten dan met jou voor de O2.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 73

Re: Fotosynthese co2 calvincycles

Da's een vraag waar ik zelf eigenlijk wat in de knoei mee zit (aangezien ik zo van die verplichte plantenvakken had, maar dat totaal mijn ding ni is :wink: )

Alleszins: Xp, der schort iets aan je redenering... Je zegt dat dat proces snachts ni kan omdat der geen licht is. Volgens mij heeft het ni al te veel met licht te maken daar vele planten in extreem warme gebieden net het omgekeerde gaan doen (overdag CO2 uitstoten en snachts opnemen, de CAM-planten) en dit omdat voor de opname van CO2 een openzetting van de stomata nodig is, maar deze planten op die manier te veel water zouden verdampen.

K ben alleszins wel geïnteresseerd in den uitleg :wink:

Allé: nog even deze bedenking. Xp zijn redenering klinkt langs den andere kant wel logisch voor C3 en C4, maar zit het dan gewoon bij CAM-planten geheel anders of zit ik compleet de bal mis te slaan? K herinner mij dat het al dan niet openzetten van de stomata ook te maken kan hebben met de temperatuur, de windsnelheid etc etc. Is het dan in die richting te zoeken?
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Re: Fotosynthese co2 calvincycles

CAM-planten zetten wel degelijk ook gewoon CO2 om in suikers gedurende de dag m.b.v. zonlicht. Het verschil is dat ze een slim truukje toepassen waarbij de CO2 gedurende de nacht wordt opgenomen en vastgehouden in de bladeren, waarna deze overdag kan worden gebruikt bij de fotosynthese. Op die manier hoeven de huidmondjes overdag niet meer zo vaak open en verliezen ze minder water.

Ja, die planten zijn zo gek nog niet...

Reageer