[fysica] spankracht in een rondslingerend lichaam.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

[fysica] spankracht in een rondslingerend lichaam.

Dag allen,

De vraag is : hoe ziet de spankracht in de twee punten eruit ?

Stel:

je slingert een massa rond in een verticaal vlak, met punt A bovenaan de cirkel en punt B onderaan.

Klopt mijn redenering?

*Dan is de spankracht van het touw in A minimaal, want de zwaartekracht ' helpt ' mee om de middelpuntzoekende kracht ( nodig voor de ECB ) te leveren. Aangezien de zwaartekracht en de spankracht ( inwerkende op de massa ) allebei naar het middelpunt van de cirkel gericht zijn, krijg je volgende betrekking.

Fz + Ft = Fmz --> Ft = Fmz - Fz

* Bij B is de spankracht maximaal aangezien de spankracht en zwaartekracht tegengesteld van richting zijn moet de spankracht de zwaartekracht compenseren om een netto kracht naar het middelpunt te krijgen.

Ft - Fz = Fmz --> Ft = Fmz + Fz

Volgens mij klopt er iets niet met mijn 1ste redenering, maar wat =D> ?

Berichten: 703

Re: [fysica] spankracht in een rondslingerend lichaam.

Volgens mij klopt je redenering wel.

Als je het niet goed ziet, maak dan eens een tekening waarin je de spankracht, zwaartekracht en de middelpuntzoekende kracht aangeeft.

Berichten: 217

Re: [fysica] spankracht in een rondslingerend lichaam.

Emveedee schreef:Volgens mij klopt je redenering wel.

Als je het niet goed ziet, maak dan eens een tekening waarin je de spankracht, zwaartekracht en de middelpuntzoekende kracht aangeeft.
had ik al gedaan, t'probleem is dat mijn boek voor de spankracht op A : Ft = Fz - Fcp geeft .

kan iemand hier uitsluitsel over geven aub ?

merci

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] spankracht in een rondslingerend lichaam.

kan iemand hier uitsluitsel over geven aub ?


je redenering klopt indien je al je krachten tussen absoluutstrepen zet, m.a.w. geen eigen minnetjes bij krachten vanwege de richting, en dat lijkt hier de bedoeling. Want ook als je vectorieel optelt lijkt je boekoplossing nergens op. M.a.w., boekoplossing is fout, de jouwe goed.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 217

Re: [fysica] spankracht in een rondslingerend lichaam.

bedankt !

Berichten: 217

Re: [fysica] spankracht in een rondslingerend lichaam.

toch nog een vraagje, waarom zou je de tekens van je krachten niet in beschouwing nemen ?

en mijn boek geeft: voor A : Ft = G - Fcp

voor B : Ft = G + Fcp

B bekom ik zelf ook, maar is die A zeker fout? ( Gewicht is hier toch gewoon de zwaartekracht he ? )

merci

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] spankracht in een rondslingerend lichaam.

( Gewicht is hier toch gewoon de zwaartekracht he ? )
nou, niet echt. Als gewicht altijd hetzelfde zou zijn als zwaartekracht, dan zou je nooit gewichtloos zijn in een vrije val. Dus zeg dát alleen voor stilstaande objecten.
ceetn.png
ceetn.png (11.02 KiB) 354 keer bekeken
Algemeen: Fcp = Ft + Fz , dus Ft = Fcp - Fz

in bovenstaand (willekeurig) voorbeeld:

situatie A: Ft = -20 -(-10) = -10 N

situatie B: Ft = +20 -(-10) = + 30 N

Met de getalletjes in dit voorbeeld veronderstel ik overigens een constante baansnelheid (anders zou mijn Fcp boven en onder niet gelijk zijn)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 217

Re: [fysica] spankracht in een rondslingerend lichaam.

ah ok, nu is het helemaal duidelijk.

bedankt voor de moeite !

Reageer