Hout

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 486

Hout

wat voor moleculen heeft hout?

als alle stoffen vloeibaar kunnen gemaakt worden waarom "gieten" ze dan gewoon geen stoelen in grote mallen?

zouden ze hout niet chemisch kunnen namaken?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Hout

Niet alle stoffen zijn vloeibaar te maken. (zeker niet voor weinig geld) En waarom zou je hout chemisch willen namaken als er miljarden bomen gewoon in het bos staan. Natuurlijk op een gegeven moment moet je vervangingen gaan zoeken, maar de mensheid wordt nog altijd beheerst door geld. Het is goedkoper om een boom om te hakken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Hout

ja maar moest je hout na kunnen maken dan kan je de nerven zelf richten en zou je het bv veel sterker kunnen maken

dus niet alles is vloeibaar te maken:s ook niet bij extreme drukken?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hout

'Hout' is naar mijn weten een mengsel van stoffen en verbindingen. Hout op zich is dus niet zonder meer vloeibaar te maken, omdat je wel eens een mengsel van gassen en vloeistoffen zou kunnen krijgen.

(de ene stof is al vloeibaar, de andere moet nog en tegen de tijd dat stof 2 vloeibaar is - is stof 1 al gasvormig)

Ook is hout nogal poreus, dus als je het nogal heftig samenperst.. ga je je poreuse structuur nogal voorbij.

Verder heb je het over het richten van nerven, maar onder 'extreem hoge drukken', is er weinig te richten denk ik.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Hout

ah ok ik begrijp het

spijtig want het zou denkik

gemakkelijk geweest zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Hout

Bomen zijn opgebouwd uit cellen. Net als de mens heeft elke cel een functie. Deze cellen vormen een groot geheel. Dat is bij bomen hout. En aangezien je cellen wel kunt manipuleren, is het niet interessant om hout op een alternatieve manier te kunnen maken. De natuur kan het ook in de vorm van kwekerijen. Voor elke boom die wordt gerooid wordt een nieuwe plant gezet.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Berichten: 30

Re: Hout

Hout bevat zeer grote koolwaterstof moleculen. Die kun je niet smelten die zullen ontleden..

je kunt ook niet alle stoffen smelten.. Grote complexe polymeren bijvoorbeeld zullen ook ontleden in elementen ipv te smelten...
sterf!

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Hout

volgens mij zijn het niet de cellen die het hout vormen maar de extracellulaire matrix, dus celluloses en lignine ketens (als ik me niet vegis een pak polysachariden)

xd

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Hout

daar gaat mijn idee :?: :shock:

Berichten: 96

Re: Hout

Dino schreef:volgens mij zijn het niet de cellen die het hout vormen maar de extracellulaire matrix, dus celluloses en lignine ketens (als ik me niet vegis een pak polysachariden)

xd
inderdaad, is het niet een macromolecuul?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hout

daar gaat mijn idee :?: :shock:
Heh, gat in de markt? :wink:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Hout

daar dacht ik aan :?: :shock:

Re: Hout

Even voor de duidelijkheid jongens. Planten bevatten allerlei soorten cellen, één groep daarvan wordt de xyleemcel genoemd, deze vormen buizen door de planten of bomen heen en vervoeren anorganisch materiaal. Deze cellen worden volwasse en vormen houtstof langs hun celmembraan. Dit is dus de stof die ervoor zorgt dat hout hout is. De xyleemcel gaan naderhand dood en het hout blijft over.

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Hout

kan je die dan niet namaken en laten sterven?

Re: Hout

kan je die dan niet namaken en laten sterven?


Ja nou je kan het wel "namaken", maar dat doen ze al, aangeplante bossen met snelgroeiende soorten, die veel hout produceren, maar lang niet zo'n goede kwaliteit als tropisch hardhout bevatten.

Reageer