Schildpad

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 486

Schildpad

Hallo ik zou willen vragen of er hier iemand ook landschildpadden heeft, ik heb er zelf een (al 8 maand )en ik heb enkele vragen zoals:

1 ze moeten zonlicht hebben om vitamine D3 aan te maken maar volstaat een uv-a/b lamp dan (ik heb ze bijde) voor in de winter? en in de zomer als ik ze buiten zet en er is geen directe zonneschijn omdat er bv wolken voor zitten kan ze die dan ook omzetten?

2 kunnen mieren mijn schildpad kwaad doen? in men buitenverblijf zitten er namelijk redelijk veel.

3 wat geef ik ze best te eten?

4 zijn katten een gevaar voor men schildpad?

5 moet ik ze water geven of kunnen ze genoeg opnemen uit de groenten en fruit die ik ze geef?

...

Is er hier trouwens iemand uit Vlaamsbrabant die zelf schildpadden heeft en nakweek?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Schildpad

http://www.lafermeauxcrocodiles.com/

hier kan je het altijd eens vragen, ze zijn kwekers met overdonderend succes en zijn zelf ooit als jonge gastjes begonnen met enkele crocs.

Natuurlijk is de vraag wel is jou schildpad legaal....

iig als je ooit in de buurt bent wel de moeite waard.

xd

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Schildpad

Ja men schildpad is 100% legaal! Anders zou het zonde zijn van dat idioot stuk papier dat 12.5 euro koste

bedankt allesins

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Schildpad

geen aanval hoor ik ken de regels op reptielen gewoon weg niet en als je in België leeft zou ik het absoluut niet shokerend vinden als het illegaal was en je ze in de winkel kan kopen...

xd

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Schildpad

je kan ze ook in de winkel kopen maar dan is het nakweek van fokkers

ik heb ze zelf bij een particulier gekocht maar die man had een serieuze boekhouding van aan wie hij verkocht hoeveel waar ik woon enzo zelf ...

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Schildpad

hoe groot word die schildpad? en welkeen is het?

trouwens wat voedsel betreft blijkbaar geven ze gewoon groenten (sla, wortelen tomaten etc) (toch zo ver ik bij bepaalde mensen gezien heb)

xd

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Schildpad

het is een tuesudo hermani hermani (let niet op de schrijfwijze)

ze wordt 25 cm ongeveer (ze is er nu 8 ongeveer)

ja ik weet dat ik ze fruit en groenten enzo moet geven maar bv sla is zo goed als niets waard daarom vroeg ik me af wat het gezondste is om te geven waar ze het meest aan heeft

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Schildpad

http://www.podarcis.nl/info/landschildpnl.php3

Een link die antwoord geeft op al je vragen. Lees hem asjeblieft goed door, want er staat heel veel nuttige informatie in. Er komt namelijk heel wat kijken bij het goed verzorgen van een schildpad. Jouw schildpad is een testudo hermanni hermanni, een kleine ondersoort van de Griekse landschildpad (testudo hermanni boettgeri). Er staat een hele lap tekst over de winterslaap en het nabootsen daarvan in gevangenschap, maar schrik niet, onderaan staat gelukkig ook dat het voor het welzijn van je schildpad niet echt noodzakelijk is om hem in winterslaap te brengen, dus kun je hem in de winter binnen met uv-lampen en de juiste temperatuur ook gewoon wakker houden.

Succes! :shock:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer