Trillingstijd van een chaotisch massa-veersysteem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Trillingstijd van een chaotisch massa-veersysteem

hallo ik moet een praktische opdracht doen voor natuurkunde (15 % van eindexamen) en ik moet de veerconstante bepalen. niet zo moeilijk: c=F x u of c=4π²•m/T². met dat laatste heb ik problemen. als je de veer ver genoeg uitrekt en hem dan loslaat gaat hij heen en weer slingeren. ik dacht misschien heeft dat effect op de trillingstijd (niet heen en weer maar op en neer). dus ik deed het overdreven na: ik hou de veer onder een hoek van ongeveer 45 graden, rek hem een beetje uit en laat hem los (er hangt 100 gram aan) en de trillingstijd werd korter. hoe kan de trillingstijd van een veer korter worden als de veer heen en weer beweegd? is dus mijn vraag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Trillingstijd van een chaotisch massa-veersysteem

Dit zou best eens een langerdurende discussie kunnen worden. Daarom verplaatst naar vakforum.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Trillingstijd van een chaotisch massa-veersysteem

ik ben zo ver gekomen:

de veer is op zijn hoogste punt precies onder het punt waar de veer is vastgemaakt.

op zijn laagste punt is hij afwisselend lingsonder of rechtsonder.

;)

dus, omdat het gewichtje minder snelheid verliest (normaal heeft het gewichtje een dood punt als het boven is, maar nu alleen nog maar beneden). en door de horizontale beweging heeft het gewichtje al een snelheid naar lings/rechts, het gewichtje hoeft dus geen snelheid te maken om naar lings/rechts te gaan. het gewichtje is dus sneller in het op en neergaan. en de trillingstijd is dus hoger.



ik heb mn hoofd hier ff op zitten :P (breken dus)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Trillingstijd van een chaotisch massa-veersysteem

Ik heb dit bij eht verplaatsen hertiteld tot chaotisch massa.veersysteem. Ik lees nu dat het niet eens zo chaotisch lijkt.<

Vraag: is dit niet erg toevallig, trillingstijd heen-en-weer het dubbele van die van op-en-neer, of zit hier logica die ik zo gauw niet zie?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Trillingstijd van een chaotisch massa-veersysteem

je moet het als een soort boog zien: lingsonder, boven, rechtsonder, boven, lingsonder en zo verder.

en ik heb het alleen over de trillingstijd op en neer. ik ben alleen een beetje slecht in uitleggen met alleen wat tekst.

Berichten: 703

Re: Trillingstijd van een chaotisch massa-veersysteem

Teken dan eens een simpel plaatje (bijv. in paint oid) waaraan we kunnen zien wat je bedoelt als je het moeilijk vindt het te verwoorden?

Trouwens, het is links, niet lings ;)

Berichten: 6

Re: Trillingstijd van een chaotisch massa-veersysteem

veer.JPG
veer.JPG (18.09 KiB) 463 keer bekeken
oke ik heb er nu een plaatje van gemaakt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Trillingstijd van een chaotisch massa-veersysteem

Zo had ik hem ook begrepen, maar ik heb geen antwoord.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer