Vermoeden van hodge

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Vermoeden van hodge

Hallo,

Ik moet een werkstuk maken over wiskundige problemen. Daarbij mag ik natuurlijk de millenniumprijsproblemen niet vergeten. De overige 6 heb ik vrijwel zonder problemen kunnen bespreken, maar het Vermoeden van Hodge snap ik gewoon écht niet... Zou iemand me dat kunnen uitleggen? Gewoon al een Nederlandse beschrijving krijgen in plaats van alleen de Engelse die ik vind, zou al een grote hulp zijn ;)

Alvast bedankt,

Tim

Berichten: 3

Re: Vermoeden van hodge

Oeps. Ik had de mededeling 'Schoolvragen niet hier a.u.b.' niet gezien. Gelieve mijn topic te verplaatsen, eerder dan het te sluiten ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vermoeden van hodge

Misschien helpt dit.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 3

Re: Vermoeden van hodge

Ik heb het geprobeerd, maar ik loop echt vast op het Engels. Er zijn te veel termen die ik niet ken en het is onmogelijk om die allemaal te gaan opzoeken. Zou je geen korte samenvatting kunnen geven in het Nederlands?

Ik heb een basiskennis van projectieve en imaginaire meetkunde en ik weet wat een sfeer is enzo, dus die dingen hoef je niet meer apart uit te leggen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vermoeden van hodge

Welke topologische begrippen ken je? Het vermoeden van Hodge berust namelijk op een toepassing van algebraïsche toplologie, dus wellicht is het handig om daar in het wiskundeportaal van Wikipedia eens verder op te gaan zoeken.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer