Opstellen van een brayton-cyclus

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 24

Opstellen van een brayton-cyclus

Ik zou graag de arbeid willen berekenen van mijn gasturbinemotor aan de hand van een brayton-cyclus. ik heb al veel informatie opgezocht ivm die cyclussen maar steeds opnieuw onvoldoende informatie gevonden. Ik vraag mij af van welk gas ik die 2 isothermen (bij omgevings- en ontploffinskamertemperatuur) moet opstellen. Is dit van het gasmengsel (pentaan en lucht) of van lucht of pentaan alleen?

Heeft hier bovendien iemand een idee hoe lang zo een cyclus duurt? uit die cyclus kan je wel de arbeid berekenen maar niet het vermogen.

Met vriendelijke groet,

Tris - Kar

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Opstellen van een brayton-cyclus

Het is volkomen zinloos om te proberen het rendement van je gasturbine te berekenen met een theoretische formule voor de Brayton cyclus om de volgende redenen:

1) de theorie neemt aan dat het rendement van de compressor en de turbine beiden 100 % zijn, wat nooit het geval is en bij jouw kleine gasturbine al helemaal niet.

2) de theorie neemt aan dat de inlaatdruk van de turbine gelijk is aan de uitlaatdruk van de compressor, dus dat er geen drukval is over de brander, maar dat is in de praktijk nooit het geval.

3) de theorie neemt aan dat de uitlaatdruk van de turbine gelijk is aan de inlaatdruk van de compressor, maar bij jouw gasturbine is dat beslist niet zo, jouw turbine uitlaatdruk is hoger dan atmosferisch maar je weet niet hoeveel hoger.

4) de theorie neemt aan dat de gasturbine geen warmte verliest (perfect geïsoleerd is).

Het rendement van een bestaande gasturbine is heel eenvoudig te bepalen uit de uitlaattemperatuur van de hete gassen naar de atmosfeer. Zie je andere topic.
Ik vraag mij af van welk gas ik die 2 isothermen (bij omgevings- en ontploffinskamertemperatuur) moet opstellen. Is dit van het gasmengsel (pentaan en lucht) of van lucht of pentaan alleen?
Het gaat in feite alleen om de lucht die gecomprimeerd, opgewarmd en geëxpandeerd wordt. Dat het opwarmen toevallig gebeurt met een gasbrander doet voor de theorie van de Brayton cyclus niet terzake.

Waarom heb je het nu over pentaan? Ik dacht dat je propaan gebruikte.
Heeft hier bovendien iemand een idee hoe lang zo een cyclus duurt? uit die cyclus kan je wel de arbeid berekenen maar niet het vermogen.
De cyclus heeft geen tijdsduur, het is een theoretisch construct. In werkelijkheid is het zelfs niet eens een cyclus want de uitlaat van de gasturbine wordt niet gekoeld en niet teruggevoerd naar de inlaat van de compressor.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer