Wat wilders wil

Moderator: Rhiannon

Berichten: 107

Wat wilders wil

"Wat Wilders Wil" is een film die ik heb gemaakt met als doel discussie los te maken. Uiteindelijk moet dat dan weer leiden tot bewustwording. Hier kun je deze film van 5 minuten bekijken.

Op YouTube heb ik al fel kritiek gehad. "Ga jij anders ook gewoon weg voordat heel dit land naar de kanker gaat," of "een onzinnige vergelijking, echt slecht..." zijn de eerste reacties op de film over Geert Wilders.

Heel erg begrijpelijk, denk ik. In alle schoolboekjes staat dat Hitler het kwaad hemzelf is. Wanneer er dan een vergelijking wordt gemaakt tussen het kwaad en de man waarvan veel Nederlanders denken dat hij ons van veel kwaad gaat redden, dan wordt je natuurlijk boos.

Daarbij komt natuurlijk dat Hitler veel meer ernstige dingen heeft gedaan. Over oorlog of gaskamers hoor je Wilders natuurlijk niet. Anders had hij ook gen 33 zetels.

Toch ben ik ook benieuwd naar jullie mening. Omdat er op wetenschapsforum over het algemeen een hoger intellect te vinden is dan op YouTube of Hyves.

Wat vinden jullie van "Wat Wilders Wil"?
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,

kan ik niets zeker weten.

Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,

dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wat wilders wil

"Wat Wilders Wil" is een film die ik heb gemaakt met als doel discussie los te maken. Uiteindelijk moet dat dan weer leiden tot bewustwording.
Denk je werkelijk dat een smakeloze vergelijking met Hitler, ondersteund door bombastische muziek en herhaling van dezelfde woorden een serieuze discussie kan losmaken?

Je beschuldigt Wilders van het maken van een "eenzijdige en onjuiste film" (Fitna); en dat bestrijd je met een nog eenzijdigere film?

Zoals je zelf (of althans de commentator) zegt: "Ik heb het niet over Hitler, maar over Wilders". Laat Hitler er dan ook buiten a.u.b. Ooit gehoord van Godwin's law?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 107

Re: Wat wilders wil

Phys schreef:Denk je werkelijk dat een smakeloze vergelijking met Hitler, ondersteund door bombastische muziek en herhaling van dezelfde woorden een serieuze discussie kan losmaken?

Je beschuldigt Wilders van het maken van een "eenzijdige en onjuiste film" (Fitna); en dat bestrijd je met een nog eenzijdigere film?

Zoals je zelf (of althans de commentator) zegt: "Ik heb het niet over Hitler, maar over Wilders". Laat Hitler er dan ook buiten a.u.b. Ooit gehoord van Godwin's law?
De vergelijking met Hitler zou je inderdaad smakeloos kunnen vinden. Maar ik denk wel degelijk dat ik een discussie los kan maken met bombastische muziek, en herhaling van dezelfde woorden.

Ik moet hierbij inderdaad ook toegeven dat mijn film eenzijdig is. Eenzijdiger dan Fitna? Nee. Dat zeker niet. Met Fitna zet Wilders namelijk een bevolkingsgroep op de tweede plaats. Dat doe ik niet, ik wil alleen maar waarschuwen voor fouten uit het verleden...

"Ik heb het niet over Hitler, maar over Wilders.." Is een zin die moet aangeven dat beide personen wellicht behoorlijk op elkaar lijken.

Wilders zaait rassenhaat, dat is niet te ontkennen. Wilders is nationalistisch (of vaderlandslievend, hoe je dat tegenwoordig ook noemt). Wilders wil mensen buiten een samenleving plaatsen op basis van afkomst of religie. Wilders propagandeert zichzelf met films en hij heeft de kracht van het woord.

Wat je ook zegt, dat zijn punten die Hitler ook heeft. Dat staat los van al het andere vreselijke wat deze nazi heeft gedaan! Maar het shockeert wel, en dat was dan ook de bedoeling van de film.

Ik kan wel een megalange film maken slechts gericht op de inhoud (daar ben ik ook mee bezig), maar daar bereik ik mijn doelgroep niet mee!

Geschiedenis herhaalt zich keer op keer. Discriminatie en nationalisme leidt tot rampen.
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,

kan ik niets zeker weten.

Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,

dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wat wilders wil

Ik kan wel een megalange film maken slechts gericht op de inhoud (daar ben ik ook mee bezig), maar daar bereik ik mijn doelgroep niet mee!
Wie is je doelgroep precies?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Wat wilders wil

Maar het shockeert wel, en dat was dan ook de bedoeling van de film.
Wat hoop je te bereiken met het shockeren van mensen?

Op welke manier denk je met deze film bij te dragen aan een inhoudelijk correcte discussie? Het lijkt imo erg veel op stemmingmakerij en bangmakerij..

Door provocerende dingen te roepen op drama toon en met dit soort muziek eronder, ga je aardig de hoek in die Wilders zelf gebruikt om zijn woorden kracht bij te zetten. Lekker op een kratje gaan staan, het volume opschroeven, de wenkbrauwen er tegenaan gooien en je haar bleken.. waar is precies de inhoud? Deze film is volgens mij weinig anders.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 107

Re: Wat wilders wil

Wie is je doelgroep precies?


Voor de film die ik nu op YouTube heb staan is de doelgroep het volk dat het zonder enige vorm van twijfel eens is met Wilders.

De film die ik aan het schrijven ben (dezelfde, maar langer en diepgaander) is gericht op het volk dat meer geinterseerd is in politiek.
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,

kan ik niets zeker weten.

Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,

dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Berichten: 545

Re: Wat wilders wil

".......met als doel discussie los te maken. Uiteindelijk moet dat dan weer leiden tot bewustwording.
Met alle respect, maar daar geloof ik helemaal niets van. Elke dag kan men in de media de controverse rond de persoon Wilders vernemen. Het barst werkelijk uit zijn voegen als het gaat om discussies aangaande Wilders.

Nee, ik denk toch eerder dat het gaat om de toevoeging van jouw persoonlijke mening aan een discussie die allang bestaat. Maar je krijgt je discussie, en dat blijkt, maar die gaat niet inhoudelijk over Wilders en zijn ideeen maar over de door jou gemaakte vergelijkingen. En dat is niet hetzelfde.

Berichten: 107

Re: Wat wilders wil

Menheffrin schreef:Met alle respect, maar daar geloof ik helemaal niets van. Elke dag kan men in de media de controverse rond de persoon Wilders vernemen. Het barst werkelijk uit zijn voegen als het gaat om discussies aangaande Wilders.

Nee, ik denk toch eerder dat het gaat om de toevoeging van jouw persoonlijke mening aan een discussie die allang bestaat. Maar je krijgt je discussie, en dat blijkt, maar die gaat niet inhoudelijk over Wilders en zijn ideeen maar over de door jou gemaakte vergelijkingen. En dat is niet hetzelfde.
In de media heb ik nog geen vergelijking met Hitler gevonden. Een inhoudelijke discussie is al gaande op YouTube... (een aantal reacties dan)
Mrtn schreef:Wat hoop je te bereiken met het shockeren van mensen?

Op welke manier denk je met deze film bij te dragen aan een inhoudelijk correcte discussie? Het lijkt imo erg veel op stemmingmakerij en bangmakerij..

Door provocerende dingen te roepen op drama toon en met dit soort muziek eronder, ga je aardig de hoek in die Wilders zelf gebruikt om zijn woorden kracht bij te zetten. Lekker op een kratje gaan staan, het volume opschroeven, de wenkbrauwen er tegenaan gooien en je haar bleken.. waar is precies de inhoud? Deze film is volgens mij weinig anders.
Het klopt dat ik met deze film de wijze van Wilders zelf hanteer ja. Die wijze is succesvol en begrijpelijk. Daar moet wel bij gezegd worden dat ik niet een bevolkingsgroep op de tweede plek wil zetten.

Verder nog; wat wil ik bereiken met het schockeren van mensen? Dat heb ik al gezegd.. een discussie... Een discussie over Wilders, over hoeverre Wilders met Hitler te vergelijken is en natuurlijk ook over de film zelf!
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,

kan ik niets zeker weten.

Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,

dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wat wilders wil

In de media heb ik nog geen vergelijking met Hitler gevonden.
Dan heb je je niet erg verdiept in het onderwerp...de vergelijking is al talloze malen gemaakt. Zie bijv. dit.
Een inhoudelijke discussie is al gaande op YouTube... (een aantal reacties dan)
De eerste inhoudelijke discussie op YouTube moet ik nog zien, maar dat terzijde ;)
Het klopt dat ik met deze film de wijze van Wilders zelf hanteer ja. Die wijze is succesvol en begrijpelijk.
Maar zie je dan niet hoe ongeloofwaardig je wordt door een methode die je bekritiseert zelf te hanteren?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 107

Re: Wat wilders wil

Oke, ik moet toegeven op het punt dat ik mij niet verdiept heb als het gaat om vergelijking met Hitler op het internet.

De eerste inhoudelijke discussie op YouTube probeer ik dan blijkbaar op poten te zetten. En voor een weekje vindt ik dat dit aardig lukt. Er wordt dan wel niet gepraat in correct Nederlands, en ik wordt dit land uitgevloekt, maar er zijn ook reacties die er wel degelijk op de inhoud ingaan.

Ik geef kritiek op de wijze van propaganderen en denken van Wilders. Die methode hanteer ik toch zeker zelf niet? De kritiek die ik geef op Fitna en De Eeuwige Jood zijn inhoudelijk. Ze zetten een groep individuelen mensen op de tweede plek. Beide waren prima propaganda (hou bot dat ook klinkt).

"Wat Wilders Wil" is niet zo eenzijdig als Fitna noch De Eeuwige Jood, omdat het mensen niet op de tweede plek zet. Zelf Wilders niet, zelfs zijn partij niet!..
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,

kan ik niets zeker weten.

Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,

dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wat wilders wil

Dat staat los van al het andere vreselijke wat deze nazi heeft gedaan!
Nee, dat staat verre van los. Hitler ís de man die leidde tot de dood van 6 miljoen Joden. Iemand met Hitler

vergelijken is iemand vergelijken met de man die de geschiedenisboeken ingaat als grootste schurk ooit.

Ideeen zijn maar ideeen, vergeet niet de daden. Als ik jouw filmpje zie krijg ik dezelfde kromme tenen als bij dat betoog van Tom de Graaf, over Anne Frank, ten tijde van de opkomst van Pim Fortuyn. Het is niet alleen erg onsmakelijk, maar het is ook erg simpel om zo zieltjes te winnen.
Maar het shockeert wel, en dat was dan ook de bedoeling van de film.
Het shockeert niet. Mij niet althans.
Ik kan wel een megalange film maken slechts gericht op de inhoud (daar ben ik ook mee bezig), maar daar bereik ik mijn doelgroep niet mee!
Dat zegt dus veel over jouw doelgroep. Laat me raden...14 jarige vegetarische geitenwollensokbreiende groenlinksers?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wat wilders wil

Laat ons het samenvatten als:

1) de vorm van je film laat (zeer) te wensen over;

2) de inhoud ontbreekt vrijwel geheel.

Aangezien je punt 2) in een andere film/discussie wilde behandelen, lijkt me dat een goed plan. Misschien is het een idee om in dit forum te zoeken naar "Wilders" (zie ook de "mogelijk gerelateerde onderwerpen" onderaan deze pagina), de discussies door te lezen - wat je verkondigt is namelijk niet echt nieuw - en eventueel daar in te haken op de discussie.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 270

Re: Wat wilders wil

Hoofd,

Ten eerste respect voor je film, en/of respect voor het feit dat jij als 1 van de weinigen nog initiatief toont om wat tegen wilders te doen. De gemiddelde nederlander zou wel klagen maar geen actie ondernemen, oftewel blaffen maar niet bijten. Een manier als deze is denk ik veel treffender om mensen te laten nadenken over Wilders (in het algemeen) dan gewoon een paar zinnen zeggen. Ik vind dat de kritiek die hier geuit is ook te wensen over laat, m.u.v. Phys.
Hoofd schreef:Ik geef kritiek op de wijze van propaganderen en denken van Wilders. Die methode hanteer ik toch zeker zelf niet? De kritiek die ik geef op Fitna en De Eeuwige Jood zijn inhoudelijk. Ze zetten een groep individuelen mensen op de tweede plek. Beide waren prima propaganda (hou bot dat ook klinkt).

"Wat Wilders Wil" is niet zo eenzijdig als Fitna noch De Eeuwige Jood, omdat het mensen niet op de tweede plek zet. Zelf Wilders niet, zelfs zijn partij niet!..
die laatste zin, daar ben ik het niet mee eens, ik vind de film wel vrij eenzijdig eerlijk gezegd.

al met al kan je wilders en hitler best vergelijken, maar dan zie je dat er ook tegenstellingen zijn, en die worden hier eigenljik niet belicht.

Bovendien doe je nu precies hetzelfde als wilders, alleen met andere namen op de puntjes. Wilders noemt (gegeneraliseerd) alle moslims criminelen. jij noemt wilders &zijn volgelingen nazisten. Beide uitspraken hebben eigenlijk dezelfde inhoud.

en

-Als de ene waar is, is de andere ook waar, en heb je dus eigenlijk geen recht om anderen hierop aan te vallen.

-Als de ene niet waar is, is het andere ook niet waar. dus moet je het ook niet zeggen.

met deze film zet je eigenlijk alle geertwilders-volgers op de tweede plek.

Persoonlijk vermoed ik dat GeertWilders een groot deel van zijn stemmen haalt bij de 65+ers... en met dat in het achterhoofd is een vergelijking met de WOII niet heel handig wanneer je mensen wilt overtuigen. dit ligt vaak toch wat gevoelig.
Dat zegt dus veel over jouw doelgroep. Laat me raden...14 jarige vegetarische geitenwollensokbreiende groenlinksers?
kijk bericht #6
Voor de film die ik nu op YouTube heb staan is de doelgroep het volk dat het zonder enige vorm van twijfel eens is met Wilders.
maargoed.
Het klopt dat ik met deze film de wijze van Wilders zelf hanteer ja. Die wijze is succesvol en begrijpelijk. Daar moet wel bij gezegd worden dat ik niet een bevolkingsgroep op de tweede plek wil zetten.
m.i. doe je dat dus wel. Door GeertWilders af te schilderen als 2e-rang/dom/slecht/watdanook, dan doe je dat ook met mensen die van mening zijn dat hij gelijk heeft.

maar misschien is dat idd wel effectief, aangezien je dezelfde doelgroep hebt als waar wilders een dergelijke film aan richtte. ik hoop het maar.

Eigenlijk sluit ik me grotendeels aan bij de kritiek van Phys

Ik wil wel zeggen dat ik het erg jammer vind dat zoveel mensen tegen wilders zijn, maar dat ze met zulke vage kritiek komen. Benoem het probleem bij Wilders gewoon. Heel de tijd kritiek uitten die eigenlijk kant noch wal raakt, daarmee bevorder je alleen maar zijn gedachtegangen, ook bij anderen. Je kan beter Of goede/rake kritiek geven, Of geen, halve insinuaties werken doorgaans alleen maar averechts.
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Re: Wat wilders wil

Wat een genante vertoning. En wat een goedkope vergelijking.

Vergis je niet, er zijn heel veel intellectuelen die achter Wilders ideeën staan.

Die weten heus wel zijn retoriek (en die van andere politici) op waarde te schatten.

De PVV en de SP zijn het zeer vaak met elkaar eens.

Vul maar eens de verkiezingswijzer in als PVV'er of als SP'er en zie zelf.

PVV zijn samen met de partij voor de dieren de partijen die opkomen voor het dier.

Wie goed is voor het dier is goed voor de mens.

Wie Wilders met Hitler vergelijkt is een slecht mens.

Wie geeft je het recht die man zo aan te vallen. Wat een zwaktebod.

Hij zal zelf nooit iemand persoonlijk aan, neem daar een voorbeeld aan!

Alleen de Islam als geloof valt hij aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wat wilders wil

Wilders wil mensen buiten een samenleving plaatsen op basis van afkomst of religie.
Hier speel jij hetzelfde minne spelletje dat veel politici ook spelen. Wilders zelf legt er steeds de nadruk op dat het hem niet gaat om de mensen, maar om de religie die ze aanhangen. En elke keer weer wordt dit omgedraaid tot: Wilders wil een bevolkingsgroep weg hebben.

Let wel ik ben geen aanhanger van Wilders, en ik ga ook zeker niet op hem stemmen. Maar ik vind wel dat hem onrecht wordt aangedaan door dit steeds weer "omgekeerd citeren".

Reageer