[scheikunde] massapercentage ijzer in roest

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] massapercentage ijzer in roest

Hey allemaal,

Voor scheikunde moeten ik en een vriend van me een PO maken. Als onderwerp hebben we het berekenen van het M% ijzer in roest. We vragen ons af wat de beste manier is om dit te doen. We hopen dat jullie wat suggesties kunnen geven.

Zelf hadden we al wat ideeën:

- Roest maken, wegen, Ijzer eruit filteren (hoe is me nog een raadsel XD) ], ijzer wegen. En dan is het percentage vrij simpel te berekenen nemen we aan.

Het roest maken wilde we doen door middel van een boor in water, Door middel van elektrodes en wat zout elektriciteit er doorheen laten lopen.

Het voornaamste probleem is dus hoe we het ijzer uit de roest halen.

Alvast bedankt

Berichten: 9

Re: [scheikunde] massapercentage ijzer in roest

Hallo,

Ik weet niet zeker of dit werkt maar ik denk mee. Kun je niet het ijzer wegen, laten roesten en dan weer wegen dan weet je hoeveel er ontstaan is. Met deze getallen kun je dan het massapercentage bereken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [scheikunde] massapercentage ijzer in roest

ping schreef:Hallo,

Ik weet niet zeker of dit werkt maar ik denk mee. Kun je niet het ijzer wegen, laten roesten en dan weer wegen dan weet je hoeveel er ontstaan is. Met deze getallen kun je dan het massapercentage bereken.
Qua gewicht maakt dat echt geen verschil. Ik stel voor het roest op te lossen in een zuur. Je weegt het ijzer voor de behandeling, legt het in een zuurbad, wacht tot de roest is opgelost, haalt het ijzer er terug uit en het verschil is de gevormde roest. Wacht wel niet te lang. Ijzer kan ook reageren met zuur.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [scheikunde] massapercentage ijzer in roest

- Roest maken, wegen, Ijzer eruit filteren (hoe is me nog een raadsel XD) ], ijzer wegen. En dan is het percentage vrij simpel te berekenen nemen we aan.
Dit lijkt me een vreemde benadering.

Roest is een verbinding van ijzer en zuurstof. Als je al kans ziet om het ijzer er uit te filteren, dan vliegt de zuurstof weg en houd je niks meer over om te wegen.

Dan lijkt me de methode van ping een beter plan.

Of je gaat echt alleen maar rekenen. Je zoekt in de literatuur op wat de gemiddelde samenstelling is van roest. Er bestaan nl. verschillende soorten roestmoleculen, met verschillende aantallen ijzeratomen en zuurstofatomen. Dan kun je met de atoomgewichten bepalen hoeveel van de massa er aan ijzeratomen aanwezig is en hoeveel aan zuurstofatomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] massapercentage ijzer in roest

Je kan ok vrij gemakkelijk een pluk staalwol wegen, verbranden en weer wegen.

Even plagen / testen: wat is het verschil tussen roest en verband ijzer? (als we staal even aannemen voor ijzer want zuiver ijzer kan je toch nergens gemakkelijk vinden)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: [scheikunde] massapercentage ijzer in roest

Bedankt voor jullie reacties. We moeten de proef echt helemaal zelf uitvoeren dus puur rekenwerk zal niet gaan. We zullen de Methode van Ping eens gaan testen. Roest is volgens mij een combinatie van verschillende ijzeroxides. Terwijl als je ijzer verbrand er 1 van deze ijzeroxides zal onstaan (FeO, Fe2O3 etc.). Correct me if I'm wrong ;) .

Reageer