Naamgeving opwekking van electriciteit

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Naamgeving opwekking van electriciteit

beste leden,

ik heb wat problemen met de naamgeving van een manier van energie opwekken, kan ik daarmee ook hier terecht?

mijn vraag:

hoe noem je de groep elektriciteitsopwekkers die elektriciteit opwekken uit beweging en/of zonnecellen.

anders geformuleerd:

de groep die energie opwekt uit beweging alleen noem je generatoren.

de groep die energie opwekt uit straling noem je collectoren.

maar is er een groep/categorie waarmee je zowel collectoren als generatoren beschrijft

vast dank

hd101

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Naamgeving opwekking van electriciteit

Spanningbronnen

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Naamgeving opwekking van electriciteit

hd101 schreef:de groep die energie opwekt uit beweging alleen noem je generatoren.

de groep die energie opwekt uit straling noem je collectoren.

maar is er een groep/categorie waarmee je zowel collectoren als generatoren beschrijft


Ik kan mij niet zo bedenken dat wij hier een aparte naam voor hebben. Kun je een voorbeeld van een apparaat geven dat zowel straling als beweging gebruikt om energie om te zetten.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Naamgeving opwekking van electriciteit

Kun je een voorbeeld van een apparaat geven dat zowel straling als beweging gebruikt om energie om te zetten.
Ik denk niet dat dat wordt bedoeld. Gewoon een algemene naam voor apparaten die elektrische energie leveren uit een of andere andere vorm van energie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Naamgeving opwekking van electriciteit

spanningsbronnen is goed,

alhoewel het niet zozeer om de spanning gaat als wel om de energie denk ik dat "spanningsbronnen" de lading wel denkt.

"energiebronnen" zou ook kunnen, maar daarmee denk ik dan toch meer aan de wind of het zonlicht dan aan het apparaat dat deze bronnen omzet in elektriciteit.
Ik kan mij niet zo bedenken dat wij hier een aparte naam voor hebben. Kun je een voorbeeld van een apparaat geven dat zowel straling als beweging gebruikt om energie om te zetten.
er is waarschijnlijk niet zo'n apparaat, maar ik bedoel het als volgt:

ik doe een studie naar een object dat stand-alone moet functioneren, energie word opgewekt d.m.v. duurzame energie. ik weet nog niet wat hiervoor gaat zorgen, wind energie, zonnecellen of wat dan ook. daarom vraag ik me af of er een categorie is waarmee ik ze allemaal kan benoemen. (zoals bijvoorbeeld spanningsbronnen)

iemand een ander inzicht?

misschien iets van energie-converter of energie-omzetter

mvg

hd101

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Naamgeving opwekking van electriciteit

Opwekkers.

Hoewel generator ook een goed algemeen woord is. Niemand schrijft voor dat een generator perse een draaiende machine moet zijn.

Berichten: 29

Re: Naamgeving opwekking van electriciteit

Toestellen die energie opwekken noemen we generatoren, op welke manier dan ook

Is dit dmv straling noemen we dit een collector

Is het door middel van draaiende beweging noemen we dit een dynamo

is de dynamo voor wisselspanning noemen we deze ook wel een alternator

(kan fout zijn hoor maar zo zie ik het toch)

Reageer