Evolutie, het begin van de supermalariamug?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Evolutie, het begin van de supermalariamug?

'Schimmel maakt malariamug mak'

Door malaria mug te infecteren met schimmel wordt deze verzwakt.

Daardoor verzwakt de mug, zodat ze bijna niet meer in staat is mensen te steken.

http://www.nu.nl/news/538932/89/Schimmel_m...riamug_mak.html

Als de evolutie theorie klopt,

de sterkste muggen blijven overleven, dus de sterkste geinfecteerde muggen zullen overblijven?

Wat heeft geeft dit als resultaat op de lange termijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Evolutie, het begin van de supermalariamug?

Twee mogelijkheden:

- De malariamug sterft als soort uit (als de soort geen of te weinig individuen heeft die tegen deze schimmel kunnen)

- De "fittest" malariamuggen blijven over en zetten de soort voort
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 168

Re: Evolutie, het begin van de supermalariamug?

Leuke gast schreef:'Schimmel maakt malariamug mak'

Als de evolutie theorie klopt,  

de sterkste muggen blijven overleven, dus de sterkste geinfecteerde muggen zullen overblijven?
Wel, inderdaad, indien er varianten van de Malariamug zijn die resistent zijn tegen die schimmel zullen die makkelijker overleven en zullen er na verloop van tijd terug evenveel muggen zijn als voorheen.

Maar wat je hier vergeet is dat dat niets te maken geeft met de graad van infectie. Je kan perfect gestoken worden door een resistente malariamug die niet besmet is met de ziekteverwekkende agent (Plasmodium). Je gaat dan ook geen malaria krijgen.

Dus hetgene dat klop aan je stelling is "de sterkste zullen overleven"

en "de sterkst geïnfecteerde muggen zullen overblijven" heeft daar niets mee te maken.
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Evolutie, het begin van de supermalariamug?

Wel, inderdaad, indien er varianten van de Malariamug zijn die resistent zijn tegen die schimmel zullen die makkelijker overleven en zullen er na verloop van tijd terug evenveel muggen zijn als voorheen.
Okey, op dat moment kunnen we dit bestrijdings middel niet meer gebruiken?
Maar wat je hier vergeet is dat dat niets te maken geeft met de graad van infectie. Je kan perfect gestoken worden door een resistente malariamug die niet besmet is met de ziekteverwekkende agent (Plasmodium). Je gaat dan ook geen malaria krijgen.
Okey, de mug is pas een malaria mug als deze door de ziekteverwekkende geinfecteerd is.
Dimevil schreef:Dus hetgene dat klop aan je stelling is "de sterkste zullen overleven"

en "de sterkst geïnfecteerde muggen zullen overblijven" heeft daar niets mee te maken.
Okey, hoe lang zal het duren voordat het (schimmel)bestrijdingsmiddel niet meer werkt?

Berichten: 168

Re: Evolutie, het begin van de supermalariamug?

Dimevil schreef:Wel, inderdaad, indien er varianten van de Malariamug zijn die resistent zijn tegen die schimmel zullen die makkelijker overleven en zullen er na verloop van tijd terug evenveel muggen zijn als voorheen.
Okey, op dat moment kunnen we dit bestrijdings middel niet meer gebruiken?
idd, je zou het natuurlijk wel kunnen blijven gebruiken, maar als alle muggen resistent zijn heeft dat natuurlijk geen zin. Wel kan het zijn dat, indien men het bestrijdingsmiddel niet meer gebruikt, de niet resistente vormen weer meer aanwezig zullen zijn.
Maar wat je hier vergeet is dat dat niets te maken geeft met de graad van infectie. Je kan perfect gestoken worden door een resistente malariamug die niet besmet is met de ziekteverwekkende agent (Plasmodium). Je gaat dan ook geen malaria krijgen.
Okey, de mug is pas een malaria mug als deze door de ziekteverwekkende geinfecteerd is.
nee, de naam van de mug is de Malariamug, maar deze is enkel infectieverwekkend als ze besmet is :shock:
Dimevil schreef:Dus hetgene dat klop aan je stelling is "de sterkste zullen overleven"

en "de sterkst ge�nfecteerde muggen zullen overblijven" heeft daar niets mee te maken.
Okey, hoe lang zal het duren voordat het (schimmel)bestrijdingsmiddel niet meer werkt?
geen enkel idee
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Re: Evolutie, het begin van de supermalariamug?

JanMeut schreef:Twee mogelijkheden:

- De malariamug sterft als soort uit (als de soort geen of te weinig individuen heeft die tegen deze schimmel kunnen)

- De "fittest" malariamuggen blijven over en zetten de soort voort
Derde mogelijkheid: de plaatsen die met de schimmel worden behandeld vormen maar een klein deel van het leefgebied van deze muggen. Resistentie tegen deze schimmel kost de mug (zoals zoveel resistenties) energie. Gevolg: het is voor de populatie muggen niet aantrekkelijk om zich aan te passen aan die schimmel.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Evolutie, het begin van de supermalariamug?

M'n kan de malariamug ook uitroeien door met genen te gaan prutsen en er voor te zorgen dat er alleen nog mannelijke nakomelingen zijn ... Maar omdat er zoveel muggen zijn is dit haast ondoenbaar :wink:

Re: Evolutie, het begin van de supermalariamug?

M'n kan de malariamug ook uitroeien door met genen te gaan prutsen en er voor te zorgen dat er alleen nog mannelijke nakomelingen zijn ... Maar omdat er zoveel muggen zijn is dit haast ondoenbaar  :wink:


Als de mannelijke nakomelingen van mannelijke nakomelingen hetzelfde genetische "mankement" hebben, gaat het plots erg snel.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Evolutie, het begin van de supermalariamug?

Cycloon schreef:M'n kan de malariamug ook uitroeien door met genen te gaan prutsen en er voor te zorgen dat er alleen nog mannelijke nakomelingen zijn ... Maar omdat er zoveel muggen zijn is dit haast ondoenbaar  :wink:


Als de mannelijke nakomelingen van mannelijke nakomelingen hetzelfde genetische "mankement" hebben, gaat het plots erg snel.


Maarja, stel nu dat je met 100 muggen begint, dat duurt al een hele poos voordat al deze beestje genetisch gemanipuleert zijn, de kans dat ze nakomelingen brengen is niet 100% dus er is een kans dat deze 'slechte' muggen rap uitsterft, ook kent men de ecologische gevolgen niet en durft men het niet zomaar doen ... :wink: Ik heb er ooit heel wat info over gehad toen ik een uiteenzetting gaf over gentherapie en transgenen ... Alleen ben ik die zaken kwijt door een toffe computercrash :shock:

Re: Evolutie, het begin van de supermalariamug?

gast schreef:
Cycloon schreef:M'n kan de malariamug ook uitroeien door met genen te gaan prutsen en er voor te zorgen dat er alleen nog mannelijke nakomelingen zijn ... Maar omdat er zoveel muggen zijn is dit haast ondoenbaar  :wink:
Als de mannelijke nakomelingen van mannelijke nakomelingen hetzelfde genetische "mankement" hebben, gaat het plots erg snel.
Maarja, stel nu dat je met 100 muggen begint, dat duurt al een hele poos voordat al deze beestje genetisch gemanipuleert zijn, de kans dat ze nakomelingen brengen is niet 100% dus er is een kans dat deze 'slechte' muggen rap uitsterft, ook kent men de ecologische gevolgen niet en durft men het niet zomaar doen ... :wink: Ik heb er ooit heel wat info over gehad toen ik een uiteenzetting gaf over gentherapie en transgenen ... Alleen ben ik die zaken kwijt door een toffe computercrash :shock:
Volgens mij zijn niet alleen de nakomelingen van deze 100 mannetjes allen man... maar ook de nakomelingen van 100 vrouwtjes. Dus, de nakomelingen 100 gemanipuleerde mannetjes "vervangen" 200 muggen. Natuurlijk kan een populatie dan lokaal uitsterven en worden vervangen met nieuwe muggen van elders. De uitdaging is dan niet zozeer om een aantal mannetjes uit te zetten, maar om dat gelijkmatig over het landschap te verdelen.

Een alternatief zou zijn om muggen te ontwerpen die 1) resistent zijn tegen plasmodium (de parasiet die malaria veroorzaakt) en 2) dit gen kopieren naar het chromosoom van de niet-resistente ouder. In dat geval is er geen risico dat de populatie uitsterft.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Evolutie, het begin van de supermalariamug?

Ik dacht dat ze nog niks hadden gevonden om de malariamug van z'n parasiet te kunnen verlossen, of resistent te maken tegen de ziekte ... En mochten ze dit vinden dan is er natuurlijk weer de vraag hoe ze dit kunnen 'genezen' bij die miljoenen muggen :wink:

Berichten: 65

Re: Evolutie, het begin van de supermalariamug?

Je hoeft de hele populatie ook niet uit te roeien, alleen maar lokaal. (Lijkt me inderdaad niet verstandig om alle muggen uit te roeien zolang je niet met zekerheid weet wat de gevolgen ervan zijn voor het ecosysteem).

Door de gen-gemanipuleerde muggen uit te zetten in de dichtbevolkste gebieden bereik je in ieder geval dat het aantal malaria-infecties per jaar drastisch vermindert. Nu wordt weliswaar alleen de lokale muggenpopulatie gedecimeerd en deze zal na verloop van tijd weer gaan toenemen. Maar dan kun je gewoon weer een nieuwe batch gen-gemanipuleerde muggen uitzetten. De muggen kunnen nooit immuun worden voor deze methode.

Dit geeft in ieder geval wat adem om een permanente oplossing en/of betere medicijnen te vinden.

De schimmelmethode lijkt me eerlijk gezegd een beetje riskant. Ik kan me vergissen maar volgens mij muteren schimmels minstens net zo snel zo niet sneller dan muggen? Wat als deze schimmelinfectie overslaat op "nuttige" insecten (de vuilnis opruimers en zo)? Ook voor de schimmel geldt immers dat zodra de muggenpopulatie gedecimeerd is alleen de 'fitste' zal overleven.

Het zal in ieder geval niet de eerste keer zijn dat het in bedwang houden van een populatie van een bepaalde soort d.m.v. de introductie van een andere soort totaal uit de hand is gelopen.

Berichten: 187

Re: Evolutie, het begin van de supermalariamug?

zoals de Nijlbaarzen die heel "Lake Victoria" hebben opgegeten :shock:

Re: Evolutie, het begin van de supermalariamug?

zoals de Nijlbaarzen die heel "Lake Victoria" hebben opgegeten :shock:


In Nederland hebben we zonnebaarzen. Die helpen erg goed tegen de muggen maar worden ook wel eens gezien als schadelijke exoten.

Reageer