Combinatie voorspanwapening en traditionele wapening?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 50

Combinatie voorspanwapening en traditionele wapening?

Mijn kennis over voorspanwapening zit al wat op de achtergrond gezien ik er weining mee te maken heb. Vandaar dat ik hier maar even probeer.

Een klant maakt prefabbetonplaten in spanbeton. Hij heeft daarvoor een standaard bekisting die niet aan te passen is, niet voor wat betreft de geometrie en niet voor wat betreft de voorspanning.

In normale omstandigheden voldoen zijn platen qua sterkte. Maar nu wil hij die platen een stuk zwaarder belasten.

In het kort hoe ik het tot nu toe zie:

- drukspanningen onderaan tgv voorspanning bepalen (en beperkte trekspanningen bovenaan)

- spanningen tgv het eigen gewicht erbij nemen (drukspanningen onderaan nemen af)

- spanningen tgv de belastingen er nog eens bij (drukspanningen onderaan nemen verder af)

Met de normale belasting krijg ik onderaan uiteindelijk na belasten net geen trekspanningen.

Maar met de grotere belasting krijg ik trekspanningen die een stuk groter zijn en niet meer op te nemen zijn door het beton alleen.

Dus de vraag: kan ik nu extra straditionele wapening onderaan erbij voorzien om die trekspanningen op te nemen? Dus een combinatie van voorspanwapening en traditionele wapening.

En hoe gaat het geheel zich dan gedragen? Door de voorspanning druk je het geheel samen, dus ook de extra wapening. Maar zal de voorspanning dan niet minder werken door die extra aanwezige wapening?

En hoe gaat het geheel van deze combinatie zich dan gedragen bij belasten? De gedrukte wapening wordt eerst ontlast door de belasting tot het effect van de voorspanning verdwenen is en daarna wordt ze door de belasting op trek belast (zoals traditioneel). Goeie redenering?

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Combinatie voorspanwapening en traditionele wapening?

en als je nu eens de voorspanning naspant, dus een eerste deel van de strengen aantrekken voor het ontkisten (zodat er net geen trek bovenaan is), daarna ontkisten (--> uit eigengewicht is er bovenaan weer druk) en opnieuw opnieuw vorspannen tot er daar geen druk is.
???

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Combinatie voorspanwapening en traditionele wapening?

en als je nu eens de voorspanning naspant, ...
Ik ben geen wapeningsdeskundige, maar dit is tegenstrijdig. Er is een verschil tussen voorspanwapening en naspanwapening. Voorspanwapening wordt op spanning gebracht voordat het beton wordt gestort, naspanwapening wordt gespannen nadat het beton is uitgehard.

Je kunt voorspanwapening niet achteraf nog eens gaan spannen.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Combinatie voorspanwapening en traditionele wapening?

klazon, ik besefte zeer zeker de tegenspraak in "voorspanning naspannen". Toch denk ik dat dit bruikbaar is.

FASE 1

ondersteunde plaat. Slechts een deel van de strengen aanspannen zodat er bovenaan net geen trek is

FASE 2

plaat die zichzelf stabiel houdt, met zoveel mogelijke vaste lasten op (wegbedekking, ...). Rest van de strengen aanspannen totdat er daar ook geen trek meer is bovenaan.

FASE 3

Variabele lasten kunnen maximaal gebruik maken van de sterktE.
???

Berichten: 50

Re: Combinatie voorspanwapening en traditionele wapening?

Ik had ook eens gedacht om met een combinatie van eerst voorspannen en dan naspannen te werken maar dit is praktisch niet mogelijk door de vorm/bekisting van de voorspaninstallatie. En deze kan niet aangepast worden. Ze is namelijk specifiek gemaakt voor zijn betonplaten.

Vandaar dat ik dan dacht aan een combinatie van voorspanning en traditionele wapening.

Berichten: 4.502

Re: Combinatie voorspanwapening en traditionele wapening?

Ik ben ook voor het idee van Andyr 74,

door het bijleggen van staven aan de trekzijde van de betonvloer/balk ontlast je de voorspanstaven (m.i.) en zullen de bijgelegde trekstaven-liefst geprofileerde hoogw.staal- alleen maar een versterking van de constructie betekenen.

Volgens mij te berekenen: betonplaat alleen met toegevoegde wapening voor extra last ,indien mogelijk met bouwstaalnet.

Empirisch: als dit toch op een fabriek gebeurt maak dan maar een proefplaat,dan ben je voor 100% zeker!

Berichten: 50

Re: Combinatie voorspanwapening en traditionele wapening?

Mijn idee hierover is (zoals hierboven al kort gezegd):

- de voorspanwapening + eigen gewicht van de plaat zorgt voor druk onderaan en net geen trek bovenaan

- met belasting krijg ik druk bovenaan en trek onderaan

- deze trekspanningen onderaan zijn te groot om enkel en alleen met het beton op te nemen

- voor deze niet-opneembare trekspanningen wordt klassieke wapening voorzien

Een ander idee was het volgende (zal misschien wel op hetzelfde neerkomen)

- nazien wat de maximale belasting is (in % van de werkelijke belasting) die kan opgenomen worden met de plaat met voorspanwapening.

- De plaat als klassieke balk/plaat beschouwen en berekenen met de niet opneembare belasting en hiermee de klassieke wapening voorzien.

Deze tweede methode is misschien eenvoudiger dan de eerste.

Reageer