[chemie] reactiemechanisme aldehydes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 46

[chemie] reactiemechanisme aldehydes

Hoe maak je, vertrekkend vanuit methanal, ethanol? En welke stappen zitten dan in dit reactiemechanisme?

Ik weet dat je door reductie (H2) methanal zou kunnen omzetten in methanol. Maar hoe doe je dit om ineens naar ethanol te gaan? Moet je dan eerst methanol vormen en daarna methanol laten reageren met de overeenkomstige stoffen (co2 etc) om ethanol te vormen? Of is er een snellere manier?

Hetzelfde probleem stelt zich een beetje voor 2-propanol uit ethanal, maar als ik the general idea ken, dan moet het me wel lukken om dit op te stellen.

Alvast bedankt,

Nagare

Berichten: 46

Re: [chemie] reactiemechanisme aldehydes

Ik heb het al, toch alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [chemie] reactiemechanisme aldehydes

Een C toevoegen is niet altijd even gemakkelijk. In deze gevallen is het dat echter wel.

Om van ethanal naar 2-propanol te gaan kun je een methyl Grignard (CH3MgBr bijvoorbeeld) gebruiken. De negatieve methyl groep doet een nucleofiele aanval op de carbonyl van het aldehyde en zo krijg je meteen het gevraagde alcohol.

Van formaldehyde (methanal) naar ethanol gaat analoog. Mechanisme van een Grignard:

CH3Br + Mg(v) -ether-> CH3MgBr

CH3MgBr + aldehyde -nadien toevoegen van water-> alcohol gemethyleerd op het OH-dragende C-atoom + MgBrOH

Als je van n-butanal naar n-pentanol zou willen, zou dit al wat moeilijker liggen.

Reageer