Reactieprodukten fotosynthese

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 131

Reactieprodukten fotosynthese

Ik zat net de wikipedia van fotosynthese aan het lezen, en toen zag ik bij de referentie dit gequote staan:

"Photosynthesis - the synthesis by organisms of organic chemical compounds, esp. carbohydrates, from carbon dioxide using energy obtained from light rather than the oxidation of chemical compounds."

Maar ik dacht eigenlijk altijd dat koolhydraten de enige reactieprodukten van fotosynthese waren. Weet iemand wat er nog meer ontstaat door fotosynthese ?

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Reactieprodukten fotosynthese

kasper90 schreef:Ik zat net de wikipedia van fotosynthese aan het lezen, en toen zag ik bij de referentie dit gequote staan:

"Photosynthesis - the synthesis by organisms of organic chemical compounds, esp. carbohydrates, from carbon dioxide using energy obtained from light rather than the oxidation of chemical compounds."

Maar ik dacht eigenlijk altijd dat koolhydraten de enige reactieprodukten van fotosynthese waren. Weet iemand wat er nog meer ontstaat door fotosynthese ?
Verschillende producten die tijdens de Calvincyclus (de eigenlijke omzetting van CO2 tot organische stoffen) gevormd worden spelen ook een rol in de vorming van bepaalde aminozuren, vitamines en dergelijke. 3-fosfoglyceraat wordt bijvoorbeeld gebruikt bij de synthese van het aminozuur serine.

Alle koolstofskeletten worden immers uiteindelijk door fotosynthese (of analoge pathways by sommige micro-organismen) geproduceerd.

Reageer