Gronddrukken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

Gronddrukken

Hoi,

Ik moet een fundering berekenen voor een huis. Aan de hand van een lastendaling is bekent welke belasting er op de grond moet worden over gedragen. Om de fundering te kunnen dimensioneren moet de kracht die grond kan opnemen bekend zijn.

Kan iemand me vertellen welke drukkracht grond kan opnemen?

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Gronddrukken

Draagkracht, differentiële zettingen --> overlaten aan een expert (vooral in Nederland!).
???

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Gronddrukken

stephanie86 schreef:Om de fundering te kunnen dimensioneren moet de kracht die grond kan opnemen bekend zijn.

Kan iemand me vertellen welke drukkracht grond kan opnemen?
Dit hangt af van de vorm, karakteristiek van de grond en de belasting met eventuele excentriciteiten. EC7 geeft hiervoor berekeningswijzen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gronddrukken

Ik heb ruim een jaar gelden een soortgelijk probleem aan de orde gesteld.

Toen moest ik voor een bouwvergunning ook de fundering berekenen. Het blijkt dat er geen algemene richtlijn voor te geven is. Als je het zeker wil weten moet je op de bouwplek zelf een sondering laten doen. Ik heb dat toen niet gedaan, want toen ik de brief van de gemeente nog eens goed nalas zag ik dat ze helemaal niet naar de draagkracht van de grond vroegen. Ze vroegen alleen maar om een berekening waaruit blijkt hoe groot de funderingsdruk op de grond is. Wel, die heb ik toen gemaakt en ingeleverd. Geen commentaar op gehoord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gronddrukken

Ze vroegen alleen maar om een berekening waaruit blijkt hoe groot de funderingsdruk op de grond is.
Dat was voor een schuurtje of zo als ik het me goed herinner?

Grondmechanica staat nog heel dicht bij zwarte magie. Gooi een berg meetgegevens over de ondergrond in een heleboel empirische formules, goed roeren, voeg de nodige ruime veiligheidsmarges en de datum van de verjaardag van je tante toe en hoop dat de zaak niet alsnog verzakt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Gronddrukken

Zodoende hanteert men zeer grote (partiële) veiligheidsfactoren voor zowel de grondparameters als de aangrijpende belastingen.

EC7 geeft maar een voorbeeld methode. De nationale normen zijn vrij in hun methode als ik het goed voor heb. Zo verschilt de aanpak van de Belgische en de Nederlandse norm wel.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gronddrukken

Wat is EC7 en waar kan ik dat vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Gronddrukken

Eurocode 7. Helaas zijn dit normen en dus betalend.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Gronddrukken

Om de probematiek wat te vereenvoudigen voor eenvoudige bouwwerken zou het verstandig zijn om te weten of je bezig bent in de westelijke gebieden van Nederland met veel klei-en veengronden,waar meestal geheid moet worden en in sommige gevallen op een brede betonstrook kan worden gebouwd.

In het laatste geval moet je uitgaan van een gronddruk niet meer dan ca. 0.10 kg/cm2 (1N/cm2);komt neer op 1000 kg per m2,een belasting die veel voor betonbedrijfsvloeren wordt gebruikt.

Voor een simpel bouwtje lijkt me dat te doen.

Je kunt een grondboring doen tot 120 cm om te zien op hoeveel zand of gemengde grond je zit,is dat goed zand dan kan daar een gronddruk tot 0.5 kg/cm2 worden gebruikt;bij veel woningbouw op "staal" wordt een gronddruk van 0.3 tot 0.4 kg/cm2 toegepast.

Er zijn constructeurs die bij slechte grond uitgaan van de uitgegraven massa en dat omrekenen per m2.

Bij elke gemeente is een TGB 1990 of gemodificeerd aanwezig en weet men over het algemeen de soorten grond aldaar en -afhankelijk van de bereidwilligheid en vakbekwaamheid van de desbetreffende ambtenaar- zal men die info geven.

Bij grotere /zwaardere objecten zul je moeten sonderen voor mogelijk heiwerk.

Zoals JanvdV.al in zijn bewoordingen opmerkte,het is een heel lastige materie en vereist wel behoorlijk technisch gevoel om zonder bvehoorlijk onderzoek aan het bouwen te gaan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gronddrukken

oktagon schreef:In het laatste geval moet je uitgaan van een gronddruk niet meer dan ca. 0.10 kg/cm2 (1N/cm2);komt neer op 1000 kg per m2,een belasting die veel voor betonbedrijfsvloeren wordt gebruikt.

Voor een simpel bouwtje lijkt me dat te doen.
Voor mijn schuurtje kwam ik indertijd op 23 kN/m2, dat is 2300 kg/m2, een waarde die door de gemeente zonder commentaar werd geaccepteerd.

Ter informatie: de ondergrond bestaat uit ca. 3 meter klei die op een veenlaag ligt.

Grotere gebouwen worden in deze omgeving allemaal onderheid.

Berichten: 4.502

Re: Gronddrukken

Uit de Geo-normen haal ik getallen,die varieren bij een vaste laag klei een vereiste conusdruk van 0,5 tot 2 Mpa ofwel 5 tot 20 kg/cm2 en dan wordt er een norm genomen van 1/40 van de conusweerstand met als resultaat max. 0,5 kg/cm2.

Andere getallen zijn voor een vaste kleilaag zijn 1 tot 2 kg /cm 2 (zakboek PT);door mij nooit gebruikt,ik gebruikte ooit een op een vast aangeplempte laag 1kg/cm2 en bij een ziekenhuisbouw voor een keldervloer 0,35 kg/cm2 .

Sonderingen geven alleen een conusweerstand op maar de toe te laten gronddruk moet je zelf maar vast stellen,het-geen ik altijd aan de veilige kant hield (dus ca.1/40 deel van de conusweerstand bij bouwen op staal)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Gronddrukken

Zoals JanvdV.al in zijn bewoordingen opmerkte,het is een heel lastige materie en vereist wel behoorlijk technisch gevoel om zonder bvehoorlijk onderzoek aan het bouwen te gaan.
Daarom net is een studie nooit weg gesmeten geld. De grond kan zo veel verschillen dat de resultaten van een schuurtje bij boer Teun niet voldoen voor een schuurtje bij boer Fons.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer