Meten van benzeen/tolueen en mek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 21

Meten van benzeen/tolueen en mek

Hallo,

Wie kan mij helpen hoe ik verontreinigd grondwater kan meten op aanwezigheid van tolueen/benzeen/mek.

Kan ik hiervoor geleidbaarheidsmeter gebruiken of een pH-meter.

Het grondwater wordt uit de grond gepompt voor verder behandeling.

Indien grondwater tijdens oppompen teveel aan oplosmiddelen bevat dan willen we het geheel apart opslaan in opslagvaten en verder behandelen.

Maar voor ons onderzoek is benzeen en mek belangrijk (tolueen lost niet op in water).

Wie kan mij hierover een tip geven.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Meten van benzeen/tolueen en mek

Wat heb je ter beschikking aan spullen en in welke orde van grootte verwacht je benzeen te vinden? Vanaf welke concentratie wil je het betrouwbaar kunnen meten?

Waarom zou benzeen in kleine concentraties te meten zijn met bijvoorbeed een pH meter? De pH van (grond)water kan onder invloed van wel meer stoffen variëren, dat geldt natuurlijk ook voor geleiding.

Je kan proberen of het fotometrisch lukt: absorptie spectrum. Daar moet je alleen wel de goede spullen voor hebben natuurlijk en het is iets minder standaard dan een pH papiertje..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 21

Re: Meten van benzeen/tolueen en mek

Mrtn schreef:Wat heb je ter beschikking aan spullen en in welke orde van grootte verwacht je benzeen te vinden? Vanaf welke concentratie wil je het betrouwbaar kunnen meten?

Waarom zou benzeen in kleine concentraties te meten zijn met bijvoorbeed een pH meter? De pH van (grond)water kan onder invloed van wel meer stoffen variëren, dat geldt natuurlijk ook voor geleiding.

Je kan proberen of het fotometrisch lukt: absorptie spectrum. Daar moet je alleen wel de goede spullen voor hebben natuurlijk en het is iets minder standaard dan een pH papiertje..


We hebben alleen grondmonster en aan de hand daarvan moeten we een opstelling maken.

Meting moet kwalitatief zijn. Monsters boven 500 ppm zijn dan boven specificaties en het geheel moet dan opgeslagen worden. Maar probleem ligt bij de meting. Hoe meet je nou bijv. mek of benzeen >500 ppm. Het moet wel zo goedkoop mogelijk zijn. En meting moet snel zijn, dus niet een uurtje ofzo wachten.

Na wat googlen zijn we bij geleidbaarheidsmeeting gekomen en nu we horen dat er andere invloeden zijn, lopen we een beetje vast.

Ik geloof dat de oplosmiddelen in water geioniseerd zijn.kan je geioniseerde oplossingen wel meten met een refractometer.

Reageer