Verkleuren van kaarsvet oiv uv/o2

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 21

Verkleuren van kaarsvet oiv uv/o2

Hallo,

Welk invloed heeft UV/zuustof op verkleuren van kaarsvet.

Als we een witte kaarsvet gaan verwarmen tot vloeibaar dan zal kleur na verloop van tijd van wit naar geel veranderen na stollen. Maar dit proces duurt volgens mij erg lang.

Wie kan mij hier vertellen wat voor reactie hier plaatsvindt.

Als we onderzoek buiten laten plaats vinden is het dan dat UV een of ander radicaal activeert in kaars monster ?

En als we het monster binnen onderzoeken vindt er dan oxidatie reactie plaats?

Ik kom er niet meer uit. Begrijp het hele verkleuring van witte kaarsvet niet.

Het zal hetzelfde proces zijn als bij de verkleuring van een gesneden appel. Als je daar een anti-oxidant (citroensap) smeert dan verkleurt het ook niet meer.

Wie kan mij hiermee helpen waarom kaarsvet verkleurt van wit naar geel.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Verkleuren van kaarsvet oiv uv/o2

Stearinekaarsen of kaarsen van paraffine?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 21

Re: Verkleuren van kaarsvet oiv uv/o2

Bedankt voor uw snelle reactie,

Het gaat om kaarsvet van paraffine. Ik ben al 1 dag bezig met boter maar die wordt ook een beetje geel.

Bij boter is het echt oxidatie. Maar hoe zit dat met kaarsvet, die is vloeibaar vorm bijna iets van 100 graden.

Werkt dat katalytisch dat het verkleuren sneller verloopt dan lagere temperaturen.

bedankt voor uw antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Verkleuren van kaarsvet oiv uv/o2

Paraffine is weinig (tot niet) reactief en oxideert zeer moeilijk. Wellicht zijn er andere bestanddelen in de kaars die wel oxideren.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 12.262

Re: Verkleuren van kaarsvet oiv uv/o2

Het zullen inderdaad verontreinigingen zijn die moeten verkleuren - parrafine zelf bestaat uit onverzadigde koolwaterstoffen en die zullen niet oxideren of veranderen onder invloed van zuurstof of zonlicht.

In boter zitten onverzadigde vetzuren, die zullen zeker na verloop van tijd oxideren en daarbij een kleur geven.
Victory through technology

Berichten: 21

Re: Verkleuren van kaarsvet oiv uv/o2

Benm schreef:Het zullen inderdaad verontreinigingen zijn die moeten verkleuren - parrafine zelf bestaat uit onverzadigde koolwaterstoffen en die zullen niet oxideren of veranderen onder invloed van zuurstof of zonlicht.

In boter zitten onverzadigde vetzuren, die zullen zeker na verloop van tijd oxideren en daarbij een kleur geven.
Oke. Ik zal kijken of er verontreinigingen in de paraffine zitten.

En wax-achtig spul wat gebruikt wordt voor het waxen van ski's/snowboards, bestaan die ook uit onverzadigde koolwaterstoffen.

Reageer